De route - Reisverslag uit Voorschoten, Nederland van Alex Bouwman - WaarBenJij.nu De route - Reisverslag uit Voorschoten, Nederland van Alex Bouwman - WaarBenJij.nu

De route

Door: Alex

19 Maart 2023 | Nederland, Voorschoten

Een leuk onderdeel van de planning is het uitzoeken van een route.

Er zijn meerdere "Jacobswegen" om vanuit Nederland naar Santiago de Compostela te wandelen.

Omdat "Jacobsweg Die Haghe" langs Voorschoten komt, is die keuze niet moeilijk. Wel is er kort voor Rotterdam een keuzemoment.

Er is de mogelijkheid langs de Zeeuwse kust verder te gaan (naar Brugge of Gent) of verder via de Jacobsweg Thuredrecht via Noord-Brabant (naar Antwerpen).

Mijn keus is gevallen op de route langs de Zeeuwse kust.

Inmiddels heb ik 3 boekjes aangeschaft, waarmee ik tot aan Vezelay mijn weg zal weten te vinden. Vooral het inschatten van de afstanden wordt gemakkelijker met de boekjes en er staat natuurlijk handige en interessante achtergrondinformatie in.

De 3 boekjes zijn:

1. Jacobswegen in Nederland deel 1, uitgebracht door het "Nederlands Genootschap van Sint Jacob". Zie foto.

2. Pelgrimspaden in de Lage Landen "Via Scaldea en verder tot Reims", uitgebracht door het "Vlaams Genootschap van Santiago de Compostela."

3. Op Weg naar Santiago van de Ardennen naar Bourgondië (Via Campaniensis), uitgebracht door "Randonneurs et Pèlerins 51"

Via mijn "vrienden op de fiets"-lidmaatschap en de Pelgrims voor Pelgrims lijst van overnachtingsadressen gedownload van de Santiago.nl website hoop ik voldoende goedkope adressen te vinden op het eerste traject.

Na Vezelay kan ik met Gronze.com mijn weg vinden.