De grensstreek - Reisverslag uit Roisin, België van Alex Bouwman - WaarBenJij.nu De grensstreek - Reisverslag uit Roisin, België van Alex Bouwman - WaarBenJij.nu

De grensstreek

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

13 Juni 2023 | België, Roisin

Rustdag Doornik - 20,5km - Mortagne du Nord - 21,3km - Bernissart - 27,3km - Roisin.

's Avonds ga ik de stad in om iets te eten. Na de pizza (en wijn) kom ik weer langs het oude cafeetje schuin tegenover de jeugdherberg. Er zit een stel en een drukke kastelein aan een tafeltje. Leuke jaren 70 muziek. Ik vraag om een cappuccino en wordt vreemd aangekeken. Dat is voor 's ochtends en iets met vrouwen (in 't Frans) en ik doe alsof ik het niet versta. Als ik die natuurlijk met slagroom krijg, protesteer ik. Leuk Nederlands-Engels-Frans gesprek. Ik vertel waar ik mee bezig ben en krijg een biertje aangeboden. Bier na wijn... Drie biertjes en een Tiramisu (kreeg ik zo voor mij gezet) later moet ik toch maar eens naar mijn kamer. Wat kost mij dat? Dat is van de zaak!

De volgende dag wordt het nog warmer, dus in ieder geval vroeg opstaan. Als ik uit de WC kom, komt Lotte net uit de andere. We ontbijten samen en klagen over blaren (blanen) en besluiten samen een rustdag in te lassen. We gaan naar de schoenmaker, die een spuitbus verkoopt waarmee ik de schoenen breder kan maken. Na een bezoek aan de kathedraal doen we een terras, luieren in het gras onder een boom en gaan 's middags naar het Musée d'Histoire et d'Archéologie. Daar zijn opgezette dieren en ook levende vlinders, slangen, vissen en zo. Leuke vlotte stoere kleine kale jonge vrouw die Lotte, die komt er wel.

Midden in de nacht komt Frank binnen zetten. Hij snurkt zo hard, dat ik mijn spullen pak, die op de gang inpak en beneden in de "Salon" op de bank ga liggen. Ik zeg Lotte na mijn ontbijt gedag en ga richting Frankrijk. Ik wil mijn lunch kopen bij een bakker, maar die is dicht (zondag). De buurman is wel open. Ik bestel een cappuccino bij hem en hij komt ook met een doos croissants aanzetten. Neem maar wat je nodig hebt. Wat zo'n witte schelp op je rugzak mij brengt elke keer weer! Als ik in het eerste plaatsje in Frankrijk aankom, is de Carrefour al weer dicht. Op de camping is er wel een bar. Het enige dat eetbaar is, is de laatste pasta met kaas, die voor mij in de magnetron wordt gezet door barman Didier. Het dreigt te gaan onweren, dus mijn rugzak gaat 's avonds mee naar de bar. Ik neem maar een chips en doe mijn ding (Duolingo Spaans, dagboek). Een tijdje later vraagt Didier of ik boterhammen met paté en mosterd wil. Graag! Hij loopt naar zijn caravan en komt het even laten brengen. Zo aardig!

Het is lastig een slaapplaats te vinden. Een BenB voor €65 vind ik te veel. Het wordt een Camping, terug in België, een eindje van de route. Mijn Organic Maps app zoekt een mooie route voor mij uit, door een merengebied. Op de camping is er niemand en als ik bel neemt er niemand op. Het is een achenebbisje bedoening. Er is bijna geen schaduw, een paar caravans zijn ingestort en de douches zijn op last van de politie afgesloten. Er is wel een mobiele douchecontainer. Ik vind een plekje in de schaduw, doe de was. Een eind 20-er komt langslopen en maakt een praatje. Dorean wil in juli vanaf de Pyreneeën beginnnen aan een Camino. Hij nodigt mij uit voor een simpele maaltijd in zijn tiny house, gezellig.

Ik word al vroeg wakker en ben om 07.30 klaar voor vertrek. Ik doe €10,- in de brievenbus, wel zo netjes. Ik doe een aantal pogingen om een "Welcome in my garden"-adres te regelen in België. Omdat er geen reactie komt, ga ik voor de camping in Roisin, ook België. Ook vandaag weer een mooi route langs de grens met België. In Quiévrain wil ik naar de Carrefour. Dat is net in België. Het hele dorp lijkt te draaien op de goedkopere sigaretten en gokken. Ik zag zelfs een "Family Game Center", met casino-games dus. Met nog een uur te gaan is mijn water bijna op en het is ongenadig warm (30C). Ik zie een vrouw bezig in haar tuin en vraag haar om water. Ze komt even later met mijn 2 flessen gevuld, ijskoud, heerlijk. De camping in Roisin ziet er keurig uit en kost mij maar €6,-. In het dorp kun je uit eten of boodschappen doen. De vrouw van de receptie heeft het pelgrimspaspoort van een stempel voorzien en in mijn tent achtergelaten. Als ik de stempel bekijk zie ik er €5,- tussengestopt! Voor een symbolische € 1,- heeft deze pelgrim een geweldige plek. Ik bedank de vrouw voor dit ontroerende gebaar.

Bedankt voor alle reacties. Jammer dat ik niet op een reactie kan reageren, maar weet dat ik het leuk vind en ze allemaal lees.

De blaar aan mijn kleine teen herstelt zich langzaam. Ik wissel mijn wandelschoenen en sandalen met elkaar af en dat lijkt te helpen. Alleen sandalen geeft weer andere problemen.

• 13 Juni 2023 - 19:41

Carine Pottes :

Blij te horen dat het goed gaat...we moeten héél vaak op je denken ( en Rik vraagt bij iedere telefoontje naar jou) ...het is toch bloedheet hé [e-1f926]‍[e-2640]️. Nog ´t beste.

• 13 Juni 2023 - 19:51

Frank Nodelijk:

Alex,

wat een prachtige mensen kom je toch tegen tijdens zo'n voettocht daar in het zuiden!

Dit soort lieve mensen zijn er hier ook wel,

maar toch, hier in Nederland wordt het steeds minder helaas. Vooral de jeugd wordt steeds agressiever.

Gelukkig wonen we in Voorschoten, met ook veel aardige mensen.

Nou, ik blijf nieuwsgierig wat je allemaal gaat meemaken na het altijd mooie België.

En rustig aan, je hebt tijd genoeg.

Groetjes,

Je oudere buurman,

Frank.

• 13 Juni 2023 - 20:11

Pascale:

I'm keeping up with your adventures even if I won't comment every time. :) Well done reaching France !!!

I'm sorry your feet continue to act up... I think you did great by getting rid of the crocs and swapping it for sandals, even though your feet will probably need a bit of time to adjust to them.

Good luck with everything ! And very glad you encounter so many nice people already on the way!

• 13 Juni 2023 - 20:45

Elsbeth :

Hoi Alex,

ik geniet van jouw reisverslag. De meeste mensen deugen!

knap dat je nu al in Frankrijk bent! Succes verder!

• 14 Juni 2023 - 08:53

Brenda:

Ha die Alex

Het blijft n mooie ontdekkingstocht en wat maak je veel mee. Leuk om te lezen. Sterkte met het wandelen in de warmte de komende tijd. Als we weer n borrel hebben op de Wagner zal ik wat fotoos maken en delen.

buen viaje y a pronto

brenda

• 14 Juni 2023 - 17:22

Meetje :

Wat een fijn verhaal weer thanks

Pas goed op je zelf en geniet en ja die blaren komen ook wel weer goed op naar je volgende verslag xx

• 14 Juni 2023 - 20:45

Peter:

Hoi Alex,

Ik zie iedere keer weer uit naar het volgende reisverslag. Vanuit de stoel in Nederland even meegenieten van de mooie reis die jij maakt.

Que te vayas bien.