Noord-Frankrijk - Reisverslag uit Parfondeval, Frankrijk van Alex Bouwman - WaarBenJij.nu Noord-Frankrijk - Reisverslag uit Parfondeval, Frankrijk van Alex Bouwman - WaarBenJij.nu

Noord-Frankrijk

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

17 Juni 2023 | Frankrijk, Parfondeval

Roisin - 31,9km - Maroilles - 18,3km - Le Nouvion-en-Thiérache - 26,5km - Origny-en-Thiérache - 30,2km - Parfondeval.

Tot nu toe gelopen: 487,5km

13-6

Jammer dat de pizzeria niet open is vanavond. Bij een friterie is het druk. Ik neem er een hamburger en patat, gezonder wordt het niet vanavond.

14-6

Ik sta al om 06.30 uur op. Ik verplaats al mijn spullen naar de picknicktafel en ruim alles op en laat een regenjasje en een ongeopende fles jodium achter bij de receptie. Ik hoop dat ze er raad mee weten. Mijn rugzak is nu iets lichter. In Roisin is geen winkel, maar wel een benzinepomp. Daar zie ik allemaal emmers met rookwaar. Oh ja, Frankrijk is vlakbij. De sigaretten kosten in België 8 euro en in Frankrijk 12 euro legt de man achter de kassa uit. Blij dat ik er ruim 20 jaar vanaf ben! Eerst moet ik mij een weg banen door de brandnetels, daarna is het een mooi, kaarsrecht pad door een mooi bos. Gelukkig is het restaurant open in het dorpje na het bos. Het enige dat daar te eten is, is Flamish, een soort kaaspannenkoek. De beste uit de regio schijnt. Met volle flessen en maag kan ik er weer tegen aan. Er wachten mij 8km recht pad, zonder schaduw en het is middag onbarmhartig warm. Vlak voor Maroilles komt een vrachtwagen mij tegemoet. Hij stopt, het raampje gaat open en de chauffeur duwt mij een 2 literfles koud water in mijn handen. Meer dan "Merci" krijg ik er niet uit, ik sta perplex. In Maroilles slaap ik gratis in een grote zaal. Er is nog een pelgrim, Fernand. Hij is 69, Walloon en hij doet de route via Parijs en Tours. Hij waarschuwt mij voor zijn gesnurk en slaapt apart. Voor avondeten doe ik een heerlijke pizza met rode wijn op een gezellig terras bij Da Gio. Lotte loopt inmiddels een dag achter mij.

15-6

Er is gratis ontbijt bij de aardige, 80-jarige priester Jean-Marie. 3 Croissants van de bakker op de hoek en koffie met melk in een schaaltje. Soppen is de bedoeling. In het dorp is er alleen een bakker. In Prisches, 6km verder, is er een Proxi, een leuk supermarktje. Ik moet erg nodig en als de mevrouw naar het urinoir buiten wijst, maak ik een zitgebaar. Ik mag gelukkig naar hun WC. Met fruit en zo ga ik bij de buren op de trap zitten. De bewoner is daar niet erg enthousiast over, maar zegt niets. Als ik mijn rugzak opdoe en zij mijn schelp ziet, kijkt ze mij verrukt aan. St. Jaques! roept zij uit. Vandaag was veel wandelen op B-wegen met aardig wat verkeer. De omgeving is mooi, maar asfalt is niet fijn lopen. De camping is op een mooie lokatie, maar is wel erg saai. Het stadje zelf ook. Nergens terrasjes of zo.

16-6

Met Organic Maps vind ik weer een mooi recht pad door een bos. Dat pad is een beetje overwoekerd, maar het is goed te doen.. Everzwijnen hebben het pad ook onder handen genomen. Ik zie ook een groepje jonge everzwijnen en een paar herten wegsprinten. Het is weer warm vanmiddag, maar het lopen gaat goed. Ik drink veel water en met zonnebrand en petje op ben ik goed beschermd. Vanavond slaap ik gratis in de tuin van een "Welcome to my Garden"-adres. Sabine en man wonen in de buurt van Oudenaarde, waar ik eerder gelopen heb. De Chambre d'Hôtes zelf is vol, want er is familie op bezoek. Ik krijg een stuk gazon, met boompjes en een zitje met parasol. De kraan voor de tuin kan ik gebruiken en de WC binnen ook. Leuk initiatief in België ontstaan tijdens Corona. Sabine en man gaan zelf vaak fietsen en zij heeft een aantal nuttige tips voor back to basics reizen. Vraag iemand of er ergens een camping is en er wordt meestal een oplossing gezocht. Zie je een winkeltje, koop daar iets, want dit kan de laatste zijn vandaag. Ook raadt zij aan zonder tentje buiten te slapen. Dan hoeft dentent niet te drogen. Ik was mij met een teiltje en een washandje op mijn domein. Ik mag de kleine fiets lenen om pizza te eten in het dorp verderop. En slapen op mijn matje in mijn slaapzak lijkt mij wel wat.

17-6

Gisteren een biertje, vanmorgen krijg ik een kan thee. Lekker ontbeten en mijn duolingo oefeningen gedaan. Na het afscheid van Sabine ga ik eerst het dorp in voor boodschappen. De buurtsuper gaat een uur te laat open, dus ga ik pas om 10.00 uur echt op pad. Op aanraden van Sabine ga ik via Plomion een kleine omweg. Daar is een mooie gefortificeerde kerk. Daar zijn er veel van in deze regio. In de 16e eeuw waren er veel plunderaars en zo konden families het een tijdje beschermd volhouden. Bij die kerk kom ik een Belgisch echtpaar tegen, dat op de fiets naar Santiago de Compostela gaan. Vandaag is het bewolkt en drukkend warm. De route is mooi, maar veel heuvel op en af. Om 17.00 kom ik aan op de minicamping on Parfondeval. Een Nederlands stel runt de camping. Edward is heel behulpzaam. Ik krijg een pot thee en kan er ook hamburgers, patat en dopererwtjes eten met een lekker toetje na. Het dreigt te gaan onweren, dus de rugzak gaat binnenshuis.


  • 17 Juni 2023 - 21:51

    Paul :

    Hoi Alex,

    Het blijft een genot om je verslagen te lezen.

    Je stijl verslapt niet, terwijl het toch niet altijd makkelijk gaat.

    Goed om te lezen dat het weer daar net zo mooi is als hier.

    Wij zijn dankzij 36 regen loze dagen al aardig door de regenwater opslag heen.

    De laatste dagen stonden hier in het teken van de nieuwe keuken.

    Het wordt al heel mooi. Dinsdag de stukadoor en dan nog de elektrische installatie afronden.

    Ik denk met regelmaat bij de klus aan jou. Alles loslaten en gaan.

    Ik wens je niets dan goeds voor de volgende dagen en wacht op je volgende verslag.

    Eerst de TT week.

    Groeten uit Assen


  • 17 Juni 2023 - 22:12

    Alice:

    Uitdagingen genoeg lees ik zo. En dat je dan met zoveel ervaring nog tips krijgt van andere mensen. Hoe ervaren kun je zijn/worden?

    Buen Camino wederom[e-1f64f][e-1f3fb][e-1f64f][e-1f3fb][e-1f60e][e-1f970]


  • 17 Juni 2023 - 22:46

    Alexandra :

    Hola Alex,

    Gaat goed hombre! Hoeveel kilometer heb je al op de teller?

    Doe je de volgende keer ook een fotootje van jezelf erbij? Dikke bruine kuiten zeker al?!

    Steady onwards en houd je goed.

    Al een pingpongtafel tegen gekomen?

    Groeten uit Zeist

    Leks [e-38] Alexandra


  • 18 Juni 2023 - 21:34

    Rita Lodders:

    Hoi Alex,

    Dank voor weer een leuk verslag.

    Petje af voor je. Op 3 weken tijd meer dan 450 km gelopen met deze hitte, bagage en blaren.

    Fijn voor je dat je zoveel ondersteuning en begrip krijg van vreemdelingen. Dit bewijst maar weer dat de meeste mensen deugen.

    Ga zo door en laat mij mee genieten door je verslag


  • 19 Juni 2023 - 10:29

    Hennie Eckhardt:

    Hallo Alex,

    Wat een leuke verslagen om te lezen.

    Je zou misschien ook nog een boekje kunnen uitbrengen van al de belevenissen.

    Hoop dat het beter gaat met de ongemakken aan je voet (en).

    Blijf gezond en we kijken weer uit naar de volgende verhalen.

    Groet, Hennie en Rob (oudbewoners Richard Wagner, Voorschoten)


  • 20 Juni 2023 - 14:55

    Tineke Goossens:

    Hi Alex was al aan een gewone app begonnen maar die verdween opeens. Dus ik ga kijken of het me op deze manier lukt.

    Wat maak je allemaal mee !!! Al die nieuwe indrukken, nieuwe mensen, nieuw leven. Ondanks blaren en andere ongemakken voel je waarschijnlijk dankbaarheid dit mee te mogen maken.wij in Voorschoten leven met je mee.

    Ik geniet van je verslagen goed bewaren en later uitgeven.

    Heerlijk de natuur. Altijd om je heen. Het geeft vrijheid en zin in het leven denk ik , nog meer dan de "gewone" mens doet.

    Hartelijke groet

    Tineke


  • 10 Juli 2023 - 21:42

    Cor Nijmeijer:

    Mooie verhalen wwer Alex!! Reageer beetje laat, had loge,s

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parfondeval

Alex

Actief sinds 18 Dec. 2016
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 43044

Voorgaande reizen:

01 Juni 2023 - 01 Oktober 2023

Op weg naar Spanje

12 Mei 2017 - 16 Juni 2017

Voettocht naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: