Reims voorbij - Reisverslag uit Épernay, Frankrijk van Alex Bouwman - WaarBenJij.nu Reims voorbij - Reisverslag uit Épernay, Frankrijk van Alex Bouwman - WaarBenJij.nu

Reims voorbij

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

21 Juni 2023 | Frankrijk, Épernay

Parfondeval - 32,7 km - Chateau-Porcien - 23,5 km - Bazancourt - 21,1 km - Reims - 39,6 km - Épernay

Tot nu toe gelopen 604,5 km

17-6

Weer zo'n aardig gebaar! Voor de plek voor de tent, het eten, de pot thee en het glas rode wijn rekent Edward maar €15,-.

18-6

Hoe laat ik wakker word van de regen, dat weet ik niet, want mijn mobiel is aan het opladen in de leeszaal. Als de regen wat rustiger klinkt ga ik in pyjama alle spullen naar het huis brengen met bescherming van de paraplu. De tent doe ik nat in de foudraal. De verwachting is de hele dag regen, maar dat is helemaal niet zo. Het is wel drukkend warm. Het gaat zo af en toe steil omhoog en omlaag naar het volgende dorp. Een pittige wandeldag. Ik had gelezen, dat je de code van de herberg bij de bar Le Longchamp kunt ophalen, maar die bar is zondagmiddag gesloten. Wat nu? De Mairie is ook gesloten. Dan maar rondvragen. Een loodgieter belt voor mij de burgemeester en schrijft de code voor mij op. Als ik bij de herberg aankom, staat de deur open en zitten daar 2 Nederlanders, Moana en Henk. Ik zag even verderop reclame over pizza's staan, maar het is een automaat. Warme pizza is €1,- duurder dan een koude pizza. Keuze uit 10 smaken! We nemen er elk één. Het is gezellig aan tafel. Moana gaat na Reims door naar Rome, Henk gaat ook naar Santiago de Compostela. We slapen op een zaaltje met 4 stapelbedden, dus we hebben elk een onderbed. De douches zijn heerlijk.

19-6

Eerst naar die bar om de €10,- te betalen voor de herberg, boodschappen doen bij de Carrefour en dan op pad. Eerst een stuk langs een kanaal en dan kilometers door glooiende akkers, prachtig. Het laatste stuk lopen Henk en ik samen. Moana doet een alternatieve route. We moeten in Bazancourt bij de Mairie zijn, maar die gaat pas om 15.00 uur open, dus eerst boodschappen doen voor het avondeten. Er zou daar een microwave moeten zijn. De gemeentelijke herberg is gratis! Er zijn 2 stapelbedden voor ons tweeën. Er is maar 1 bord, dus om en om eten oppiepen. Ik ben zo moe, dat ik de kamer niet meer af kom.

20-6

Ik heb het idee, dat Henk samen wil lopen. Hij is precies klaar als ik klaar ben. Hij is een beetje een plakker en ik wil graag op mijn gemak en mijn eigen tempo lopen, dus vertel ik hem, dat ik alleen wil lopen. Dat is prima vindt Henk. Er is een omleiding en mijn route is prima, totdat er geen weg door het graanveld is, terwijl de route rechtsoor gaat. Ik loop een uur aan de rand van een drukke B-weg. Daarna gelukkig weer terug op de route, een 8km lang gravelpad, recht op de kathedraal af. Wat een imposant gebouw! Ik doe een pitabroodje voor lunch en ga om 14.00 uur naar het infopunt voor pelgrims in de Kathedraal. Een leuke oudere dame schrijft mij in, geeft een stempel en maakt een foto van mij. Plots staan Moana en Henk er ook. Nog meer foto's. Zij doen morgen een rustdag in Reims. Om 15.00 uur ben ik in de jeugdherberg. Toch nog €50,- inclusief ontbijt. Ik doe mijn handwas in de douche en hang het te drogen in mijn kamer. In het centrum neem ik op een terras een dure rode wijn, aangeraden door een lieftallige jonge serveerster. Ook raak ik in gesprek met een ouder echtpaar. Leuk dat zij Engels spreken! De kamer is zo warm, dat ik zonder laken over mij heen slaap.

21-6

Om 06.30 begint het ontbijt en ik ben dan present. Lekker vroeg beginnen met wandelen. Wat saai is dat, een grote stad uitwandelen. Eerst een uur door een functionele wijk en dan buiten de ringweg zien te geraken. Daarna is het plots een prachtige omgeving. Een dal met in de verte een bos op een heuvel. Tja, door dat bos loopt de route, even afzien. Aan de andere kant allemaal wijngaarden! Een prachtig gezicht. De druiventrossen zijn al te onderscheiden. Ook Épernay is een stad, met een aantal Champagnedorpen er voor en er na. De kerk kan mij onverwacht niet aan een adres helpen en omdat het erg gaat regenen vannacht en morgen wil ik niet op de gemeentelijke camping overnachten. Een betaalbare Maison Champagnoise neemt niet op en het hotel 2km verderop bestaat niet meer. Ik loop toch maar naar Maison Champagnoise. Het hek staat open maar er is niemand. Een bericht heb ik in gebrekkig Frans ingesproken. Ik ga maar zitten op het terras voor de kamers. Om 18.00 uur toch maar andere plannen maken met Booking.com. Een enigszins betaalbaar Hotel is weer 5,5km terug naar Épernay. Ik heb in ieder geval een slaapplek en zal droog blijven.


  • 21 Juni 2023 - 21:24

    Pieter Hemerik :

    Hoi Alex. Fantastisch ! Nu al ruim 600 km. gelopen en nog even enthousiast en genietend onderweg. Ik lees graag mee. Tot de volgende keer.


  • 21 Juni 2023 - 22:32

    Lysbeth Beels:

    Hi Alex, wat goed dat je hebt gezegd dat je alleen wilde lopen! En fijn dat het oke was voor Henk. Blij te lezen dat je rustig je eigen tempo loopt en niet gaat jakkeren. Voel je je al toch anders dan bij vertrek? Nederland al verder weg inmiddels? Veel succes verder! [e-1f60a]


  • 22 Juni 2023 - 15:18

    Annette Zwar:

    Hoi Alex,

    Wow wat ben je al ver, zeg! Je ziet er goed uit op de foto en ik hoop dat het je ook goed gaat.

    In Nederland is het sinds 3 weken heel heet; tja de klimaatverandering, hé!

    Inmiddels is hier ook veel gebeurd bij mij. Nog één week en dan ga ik ook met vakantie \O/.

    Ik ben er echt aan toe!

    Alle goeds op je reis en ik laat nog even voor mijn vertrek iets horen.

    Liefs en altijd aardige mensen om je heen wenst

    Annette


  • 10 Juli 2023 - 21:51

    Cor Nijmeijer:

    Je maakt weer veel mee, alex.! Groetejes Cor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Épernay

Alex

Actief sinds 18 Dec. 2016
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 43072

Voorgaande reizen:

01 Juni 2023 - 01 Oktober 2023

Op weg naar Spanje

12 Mei 2017 - 16 Juni 2017

Voettocht naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: