Richting Troyes - Reisverslag uit Savières, Frankrijk van Alex Bouwman - WaarBenJij.nu Richting Troyes - Reisverslag uit Savières, Frankrijk van Alex Bouwman - WaarBenJij.nu

Richting Troyes

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

25 Juni 2023 | Frankrijk, Savières

Épernay - 21,0 km - Montmort-Lucy - 35,5 km - Vindey - 22,9 km - Bagneux - 22,7 km - Savières

Totaal gelopen 705,7 km

22-6

De eerste 5km door Épernay doe ik voor de derde keer. Bij vertrek regent het flink en de voorspellingen zijn de hele dag buien. Omdat het niet zo waait, doe ik alleen de rugzakhoes om en gebruik ik mijn paraplu/sol. Ook met de rugzakponcho zou ik het probleem hebben hoe mijn mobiel droog te houden. De route gaat eerst door de wijngaarden. Bij een kruispunt zie ik een bushokje. Ik wil schuilen en wachten op betere tijden, maar de stroom bruin water langs de kant van de weg wordt zo breed, dat vrachtwagens fonteinen veroorzaken. Ik blijf wel droog, maar de vloer van het bushokje en dus mijn rugzak, niet. Dan toch maar verder. Het gravelpad tussen de wijngaarden is net een ondiepe rivier. Later loop ik door een bos met paden, waar het gras hoog groeit en ik geef het op plassen te ontwijken. Mijn schoenen zijn toch al helemaal nat. Onderweg krijg ik een SMS van het hotel in Épernay, dat ik de sleutels mee heb genomen! Die moeten dan maar met de post opgestuurd. Het is maar 21km vandaag, maar ik ben blij als ik op mijn adres ben. Het is een vrij liggende grote boerderij, waar nu bruiloften en partijen worden gegeven. Mijn kamer is groot en het enige waar ik voor moet zorgen is dat ik het achter laat, zoals ik het aantrof. Wat fijn dat ik er mijn was kan laten doen!

23-6

Het is mooi weer, dus toch maar de langere route gekozen. De meeste adressen willen dat je pas 15.00 of 16.00 aankomt, dus een wandeldag van 14km is niet zo handig. Vandaag loop ik op mijn sandalen, want de wandelschoenen zijn nog niet droog. Ik doe een eigen route, die vooral over asfalt gaat, zodat ik geen last heb van modder en plassen. Het wordt weer warm en de vochtigheidsgraad is hoog. Een pittige 35km. Ik had gisteren een mevrouw in Sézanne gebeld, die mij een ander nummer gaf. Met mijn Frans was ik blij dat we er uitkwamen. De sleutel zou eventueel onder de zwarte ton liggen. Het adres was echter in het volgende dorpje, nog 3km verder. Josée kwam mij met de auto halen. Wat een aardige en behulpzame vrouw. Ze heeft mijn volgende 2 adressen geregeld, want in het weekend is het altijd lastiger. We eten heerlijk in de tuin. En ik krijg een bak warm water met soda om de voeten te verschonen.

24-6

Omdat het vandaag maar 21km is, hoef ik er niet zo vroeg uit. Josée vind om 09.00 uur ontbijten ook fijn. Heerlijke dunne baguettes (fournil) met jam en kaas. Een schaaltje met koffie er bij. Ik krijg gedroogd fruit en noten en een stuk brood met een blikje sardientjes. Wat een service voor maar €40,-. Door dat lopen op sandalen op asfalt heb ik wel een pijnlijke plek opgelopen onder mijn linkervoet. Het is geen blaar, maar pijn doet het wel. De route is voornamelijk over graspaden langs een oude spoorbaan, met een strook bomen en struiken er tussen. Prima voor de voeten wel weinig schaduw. Het wordt nu al wel weer 28°C, dus genoeg drinken. Weer geen bar restaurant of zo tegengekomen. Het verzoek was na 16.00 uur aan te komen en ik hoefde daar niet echt voor te dralen. Dit adres is bij een gepensioneerd echtpaar, André en Agnès, die nog op de boerderij wonen met de oudste zoon. André heeft zelf Ratafia gemaakt, een soort likeur van de derde persing van druiven, 17% sterk, heerlijk met pinda's erbij. De tv gaat ook even aan over het nieuws van de muitende Wagner group. Eigenlijk wil ik geen nieuws horen of zien, maar er helemaal van verstoken blijven lukt niet. Er staat een weegschaal in de badkamer: ik ben mijn 5 winterkilo's kwijt!

25-6

Vandaag wordt het 32°C en omdat André gaat wielrennen bij Reims en al om 06.00 uur vertrekt, is het geen probleem, dat ik al om 06.00 uur ontbijt. Lopen op mijn linkervoet is pijnlijk, maar als ik mijn schoenen aantrek valt het mij mee. Het gaat vandaag vooral langs het Canal de la Haut Seine, in de buurt van de Seine dus. Onderweg kom ik Christina tegen, die naar Troyes fietst. We raken in een prettig gesprek. Ik lunch onder een brug, weer brood met sardientjes. Een paar honderd meter verder is een restaurantje. Daar kom ik in gesprek met Joe, die een interessant verhaal heeft over CO2 en klimaatverandering, over kleine ijstijden, onregelmatige banen van de aarde om de zon en dat als het Noordpoolijs smelt het volum niet toeneemt, dus de zeespiegel niet stijgt, het echte probleem is het plastic in de oceanen, etc. Iets om te checken. Zo gaat de tijd snel en kom ik tegen 17.00 uur aan op mijn volgende adres in Savières.


  • 25 Juni 2023 - 19:44

    Andrea :

    Hallo Alex, morgen alweer een maand onderweg. Wat een mooie verhalen al verteld. Groet Paul en Andrea


  • 25 Juni 2023 - 20:03

    Brenda:

    Hoi Alex,

    jeetje wat gaat de tijd toch snel en wat schiet je lekker op. Mooie verhalen.

    hopelojk blijft t vanaf nu droog en niet al te warm zodat je lekker kunt doorlopen


  • 25 Juni 2023 - 20:25

    Carine Pottes :

    Hallo Alex,

    Altijd blij en benieuwd als we je mailtje open doen.

    Je bent best al ver, maar jammer van die pijnlijke voet...doe maar voorzichtig.

    Verder geniet van je tocht en zorg goed voor jezelf, want het is ook heet hé om te stappen[e-1f917].


  • 25 Juni 2023 - 20:57

    Maud:

    Heb jij je zevenmijlslaarzen aan, Alex? Je gaat als een speer. Moet je eens kijken hoe ver je al bent gekomen in die vier weken! Chapeau! [e-1f44f][e-1f44f] ben blij voor je dat je route tot nu toe zo voorspoedig verloopt. Houden zo! En dat je van die lieve mensen ontmoet onderweg en geweldige gastvrije adresjes vind, is natuurlijk niet alleen aan je schelp te danken. Je neemt jezelf ook mee.[e-1f60a] Dank voor je boeiende reisverhalen en mooie plaatjes![e-1f44d]

    P.S.

    Ik heb al heel veel plezier van je droogrek.


  • 12 Juli 2023 - 00:00

    Cor Nijmeijer:

    Steeds weer mooie mensen ontmoeten Alex, mooi hoor!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Savières

Alex

Actief sinds 18 Dec. 2016
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 43035

Voorgaande reizen:

01 Juni 2023 - 01 Oktober 2023

Op weg naar Spanje

12 Mei 2017 - 16 Juni 2017

Voettocht naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: