Troyes - Reisverslag uit Sommeval, Frankrijk van Alex Bouwman - WaarBenJij.nu Troyes - Reisverslag uit Sommeval, Frankrijk van Alex Bouwman - WaarBenJij.nu

Troyes

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

29 Juni 2023 | Frankrijk, Sommeval

Savières - 20,5 km - 3x Troyes - 23,7 km - Sommeval

Totaal gelopen 749,9 km

25-6

Zij had dit van te voren al aangekondigd, maar Martine heeft een groot probleem in de badkamer. Douchen kan alleen in de tuin in een canvas douche, met een vernuftige douchekop aan een reservoir. Eigenlijk een erg fijne douche. Daarna mijn voeten in een teiltje met betadinezeep schoonmaken en opnieuw van pleisters en tape voorzien. Vanmorgen heb ik schoonzus Andrea gevraagd mijn tweede paar (echte) wandelschoenen, extra brede maat 48 Hanwags, op te sturen naar het postkantoor in Troyes. Martine is lang bezig met de voorbereiding van een maaltijd. Haar zelfgebakken brood is door het warme weer niet erg gerezen, maar blijft heerlijk. Wat een feestmaal! Vooral de 3 soorten kaas zijn heerlijk. Polka, haar hond is erg lief. Je mag haar kop niet aaien, maar verder is elke aandacht dat zij krijgt welkom. Na het eten en napraten is het al bedtijd voor een pelgrim.

26-6

Het ontbijt is natuurlijk de gebruikelijke brood met verschillende soorten zelfgemaakte confiture. Ik kan met blote voeten moeilijk lopen op mijn linker voetzool, maar zogauw ik mijn wandelschoenen aantrek voelt het meteen beter. Ik loop wel een beetje aangepast, zodat er een blaar ontstaat op de teen naast de grote. Vandaag weer lange tijd langs het kanaal. Tegen lunchtijd zie ik een bestelbusje met een aantal tafels met stoelen. Ik neem er een koffie en een baguette met ham en augurken. Die krijg zelfs ik niet op. Aan een boom hangt een dartbord, waar Fanny aan het gooien is. Een uur later hebben we contactgegevens uitgewisseld. Bij de kathedraal Saint-Pierre-et-Saint-Paul kan ik bij de ingang een stempel krijgen. Ik loop een tijdje door het centrum, maak een praatje met een Algerijnse jongeman in een supermarkt. Ik vraag Fanny of we tijdens mijn rustdag iets samen zullen doen. Vanaf morgenmiddag is zij vrij en ik kan dan bij haar in de tuin mijn tent opslaan. Ik kom een Nederlands stel tegen, Willem en Lucy, die een paar keer hetzelfde adres hadden de laatste dagen. Zij hebben mooie Teva sandalen aan. Mijn sandalen lijken al bijna versleten in het voetbed. De zusters van de Soeurs Oblates zijn erg aardig. De lokatie is dicht bij het centrum. Om 19.00 uur diner en morgen om 07.30 ontbijt. Ik krijg eten gebracht door een zuster die de pelgrim, want er is maximaal 1 pelgrim, verzorgd. Het is donativo, ofwel betaal wat je het waard vind of wat je kunt missen. Ik ga nog even de stad in en bestel een glas rode wijn op een leuk terras. Wat ik vervolgens krijg lijkt meer op grenadine rood, maar het is best lekker. Het is bij navraag, als ik de tweede bestel, rode wijn met sodawater. Om 21.30 ga ik richting slaapplek, want de poort wordt tot 22.00 uur open gedaan.

27-6

Het ontbijt staat al klaar. De zuster wordt enthousiast als we Duits kunnen praten. Zij laat mij de kapel zien en een groot klokwerk uit 1860, de trots van de gemeenschap. Ik geef €20,- en weet niet of dat genoeg is. Het centrum heeft veel vakwerkhuizen. Ik zit op verschillende terassen en voel me niet echt toerist. Ik bestel online nieuwe Teva sandalen met het adres van hetzelfde postkantoor in Troyes. Om 15.00 komt Fanny mij ophalen. Zij woont even buiten de stad in een leuk huisje met een tuin rondom. Haar 3 dochters zijn al de deur uit. Zij geeft Tai-Chi les. We eten heerlijk in de tuin. Omdat de vochtigheidsgraad hoog is mag ik in de woonkamer slapen op mijn matje en in mijn slaapzak.

28-6

Ook vandaag heeft Fanny vrij, dus we doen het rustig aan. 's Middags brengt zij mij terug naar de Kathedraal van Troyes. Ik ga naar het postkantoor voor de wandelschoenen. Beide zendingen gaan niet goed. De sandalen liggen nu bij een UPS locatie in een buitenwijk. De wandelschoenen hebben waarschijnlijk hetzefde probleem. Wie is Alex, die werkt niet bij La Poste. Voor die buitenwijk heb ik geen tijd meer, want om 17.00 word ik opgehaald door Daniel. De volgende slaapplek is in een dorpje net buiten Troyes, Lavau. Wat een aardige mensen, behulpzaam en gastvrij. Natuurlijk eerst douchen en dan maar eens uitleggen over de sandalen en wandelschoenen. Daniel zet mij morgen weer af bij de Kathedraal en biedt aan om dan eerst naar die UPS locatie te gaan. We eten buiten en er wordt rosé en rode wijn geschonken. Daar heb ik niets op tegen. Sla, een biefstuk en courgette, heerlijk. 3 Verschillende kaasjes na. Als we klaar zijn met eten is het al bijna bedrijd voor mij.

29-6

Na het Franse ontbijt gaan Daniel en ik de sandalen ophalen. Dat gaat voorspoedig. Daniel biedt aan, dat hij de wandelschoenen wil komen brengen, als ze vandaag bij die winkel in Troyes worden bezorgd. Morgen heeft hij geen tijd. Wat aardig! Vanaf de Kathedraal ga ik eerst op zoek naar een supermarkt. In het dorp van de Gîte Communal zijn er geen winkels en onderweg ook niet, dus het is zaak dat ik eten tot het ontbijt van morgen heb. Ik merk meteen, dat de rugzak nu wel een stuk zwaarder is. De stad uit valt voor Troyes wel mee. Er is een leuk pad door een aantal parken. Daarna is het door akkerbouwgebied met op de achtergrond heuvels. Achter één van die heuvels en door een bos ligt Sommeval. Het tweede huis is een kleine gîte. Het heeft een klein keukentje, douche, toilet en een stenen tafel met vaste banken er omheen. Daar kun je op slapen, met eigen slaapspullen. Het pakketje is vandaag al bezorgd en met een verklaring dat hij mij mag representeren en een kopie van het paspoort per whatsapp verstuurd, komt Daniel een uur later mijn schoenen langsbrengen. Dat mensen dat zomaar voor mij doen! Ik geef hem natuurlijk wel iets voor de onkosten.


  • 29 Juni 2023 - 17:19

    Lysbeth Beels:

    Hi Alex, een echt pelgrim's verhaal! En wat een aardige mensen tref je. Heerlijk dat je zo lang de tijd hebt. Hopelijk geniet van je van je nieuwe schoenen en Teva's! Heb het goed ook weer verder na Troyes [e-1f64f] [e-1f64f] Bon camino!


  • 29 Juni 2023 - 20:26

    Maud:

    Wat geniet je een service onderweg, Alex. De ene verrassing na de andere valt je ten deel. Heerlijk om te lezen. Heel fijn dat je andere wandelschoenen hebt kunnen regelen en nieuwe sandalen. Ik hoop dat dit schoeisel je meer comfort biedt.

    Goede reis!


  • 29 Juni 2023 - 21:48

    Pieter Hemerik :

    Hoi Alex. Wat is dit een unieke reis en wat beleef jij veel leuks. En al ruim 700 km. onder je voeten weggestopt. Grandioos. Veel groeten.


  • 30 Juni 2023 - 10:26

    Paul:

    Hoi Broer,

    Dankzij je verhalen kunnen we je goed volgen, zeker hoe alles verloopt.

    Dat er niemand op het postkantoor werkt die Alex heet vonden wij opmerkelijk.

    Fijn dat je goede wandelschoenen terecht zijn.

    Wat leuk om te lezen, dat je tocht gepaard gaat met veel positieve momenten en dat je de juiste mensen tegen komt.

    Ik hoef je vast niet te vertellen dat je niet moet vergeten te genieten van de mooie momenten, dat is heel goed te lezen.

    fijne wandeling!

    Paul en Andrea


  • 12 Juli 2023 - 00:49

    Cor Nijmeijer:

    Hoi Alex, nou stellen mijn stukjes lopen niet zoveel voor, zeker niet met jouw afstanden[e-1f604].Maar ik zweer al jarennbij Teva,s.Voordat ik naar Potugal ging heb ik er 4 paar nieuwe van gekocht en meegenomen.Goed voetbed en ikloop er ookprima wat verder op. Het woord afstanden durf ik nu niet te gebruiken. . .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Sommeval

Alex

Actief sinds 18 Dec. 2016
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 43030

Voorgaande reizen:

01 Juni 2023 - 01 Oktober 2023

Op weg naar Spanje

12 Mei 2017 - 16 Juni 2017

Voettocht naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: