In de Bourgogne - Reisverslag uit Sommeval, Frankrijk van Alex Bouwman - WaarBenJij.nu In de Bourgogne - Reisverslag uit Sommeval, Frankrijk van Alex Bouwman - WaarBenJij.nu

In de Bourgogne

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

03 Juli 2023 | Frankrijk, Sommeval

Sommeval - 21,3 km - Ervy-le-Châtel - 31,4 km - Tonnerre - 19,8 km - Chablis - 25,9 km - Accolay

Totaal gelopen 849,0 km

29-6

Het avondeten is met de microwave zo gepiept. Het bed maak ik klaar op de tafel. De handwas is nog niet droog, dus die hang ik binnen om verder te drogen.

30-6

Als ik om 06.45 wakker wordt dreigt het te gaan regenen. Ik doe mijn duolingo oefeningen en ga om 08.00 uur op pad, de regenspullen binnen handbereik. De rugzakponcho moet even aan, maar er staat geen wind en het miezert maar een uurtje. De route is mooi, eerst door bos en daarna is het weer mooi geel en groen akkerland. Na 21 km kom ik aan in Ervy-el-Châtel. De VVV is nog tot 15.00 uur dicht en ik heb geen eten meer. Ik lunch op een terrasje en doe boodschappen bij de buren. Hopelijk vind ik bij de Parochie een slaapplek, morgen wordt er regen verwacht, dus de camping is niet aanlokkelijk. Helaas de Parochie ontvangt geen pelgrims meer, dus het wordt toch de camping. De aardige eigenaar is bezig de heggen te knippen. Zoek maar een plekje, voor maar €6,-. Ik zie maar 3 campers staan, allen Nederlands. Na een praatje met een stel dat op de terugweg is van hun vakantie, zet ik mijn tentje op. Ik ga het stadje weer in en drink een koffie op een terrasje en lees verder in Deon Meijer, Proteus. Wat kan die man schrijven. Om 19.00 uur eet ik bij Franco Belge een Chicken Tikka Masala met een naan, verrast door de naam van het restaurant. 's Avonds op de camping drink ik ik een half flesje rode wijn met Coldplay aan op mijn mobiel.

1-7

Om 04.45 word ik even wakker van de regen op mijn tent. Uit verzorg staat mijn rugzak bij het sanitair en heb ik de paraplu naast mij liggen. Als het heel licht regent ga ik er uit. Op de tent na blijft alles droog. Terug in het stadje koop ik croissants en een gesneden pain cereal. Omdat het overal nat is, stop ik pas na 15km in een stadje, Frogny la Chapelle, voor boodschappen en een koffie. Het is zaterdag 12.00 uur en in de Tabac, waar koffie drinken en gokken samengaan, wordt ook al bier en wijn gedronken. Ik vraag om een foto. Naar Tonnerre is het nog lang langs een kanaal. De rivier de L'Amarçon is soms een paar meters er vandaan. Twee keer zie ik een grote karper en ook kluwens van kleine zwarte visjes. Om een plek in de Parochie te krijgen, moet ik mij melden bij het Office de Tourisme. Daar krijg ik te horen dat ook hier de slaapplek voor pelgrims is opgeheven. Dan maar naar de camping, die even buiten het stadje ligt. Op de camping staan vlak naast mij ook 4 jonge Fransen, 2 stelletjes. Ze reageren enthousiast op een medepelgrim. Er is een wasmachine, maar die is nu in gebruik. Het mooie meisje van de buren komt mij een geitenkaas quiche brengen. Later word ik er bij geroepen, want ze hebben ook 2 platte taartjes. Het eten hebben ze gekregen van de campingwinkel. Met om donaties vragen, proberen zij de kosten te drukken. We kletsen een tijdje. Zij hebben allen hun job opgezegd. Ze zijn gelovig (ze gaan via Lourdes en morgen naar de dienst). Zij gaan nog het dorp in en ik ga naar bed.

2-7

Om een uur of 04.00 check ik of lijn mobiel is opgeladen via de powerbank. Niet, dus er maar uit om de mobiel in de wasruimte op te laden. Om 08.30 is er ontbijt en ik ben dan net klaar met pakken. Het brood dat ik nog heb kan ik zo voor de lunch gebruiken. Ik zie nu, dat er gisteren muziek was in het dorp, jammer dat ik dit gemist heb. De route loopt via de kerk, die boven op de heuvel staat. Ik zie dat er een bron in het dorp is en er is ook een markt, dus ik ga via trappen weer naar beneden. Ik moet ook nodig, dus ik bestel een koffie op een terras verderop en dan krijg ik de sleugel mee voor het toilet. Het is niet zo ver naar Chablis, maar het is wel stevig klimmen en dalen. Het landschap verandert van bossen en akkerbouw plots in wijngaarden. Chablis komt in zicht. De camping, die gratis lijkt, is nog voor het dorp. Ik installeer mij, neem een douch en loop naar het toeristisch dorp. Op een terras neem ik een "petit chablis". De ober komt uit Luik en ik kan dus Nederlands met hem spreken. Ik raak in gesprek met een stel, dat in de buurt woont. Zij zijn op zoek naar een koophuis en wonen tijdelijk in een gîte. Ik vertel natuurlijk over mijn grote plan. De 4 Fransen, die ik vanmorgen nog naar de kerk zag gaan zijn hier niet. Jammer, want verder is het hier saai. In bed lees ik nog een tijd in mijn boek.

3-7

Om 08.00 ben ik klaar voor vertrek. In het dorp koop ik brood bij de bakker, voor het ontbijt en de lunch. Er is verder geen winkel open. De eerste uren gaat het door Chablis wijngaarden. Er is een herberg in Accolay, gerund door Petra, maar als ik bel kan ik er niet terecht omdat er een vriendengroep komt. In elk dorp waar ik doorheen kom is alles dicht, ook als Google zegt dat het op maandag op is. Ik kom Jacques, Franssprekende Belg, tegen. We hadden elkaar 2 dagen ook al gesproken. Hij zegt, dat de camping in Accolay een bar en zo heeft, dus ik loop niet om naar een stadje. Helaas, de bar is ook dicht. 2,5 Km verderop, in Vermenton, is er een supermarkt open. Ik ga op en neer, zonder rugzak, om iets te eten te hebben vanavond. Fruit is ook welkom.


  • 03 Juli 2023 - 18:25

    Andre Boersma :

    Hoi Alex

    petje af en diepe buiging. Vandaag stond er 2.1 km op mijn stappenteller.

    vond wel dat ik een rood wijntje uit Spanje had verdiend.

    we leven met je mee. Prachtig reisverslag. Je moet er een boek van maken !!!

    Andre


  • 03 Juli 2023 - 18:29

    Alice:

    Kan me niet voorstellen dat je alxoveel gelopen hebt! Wat inspirerend Alex, hoe je reist en je tocht beschrijft. Het helpt echt wel in het nemen van mijn besluit om ook weer de Camino op te gaan.

    Als ik je verslag lees, reis ik voor m’n gevoel een stukje met je mee.

    Buen Camino weer.


  • 03 Juli 2023 - 18:45

    Paul Van Amstel:

    Hallo Alex,

    Met veel respect lees ik je reisverslag.

    Erg leuk om op de hoogte te blijven.

    Nog een fijne vervolg van je reis.

    Groeten Paul van Amstel


  • 03 Juli 2023 - 19:36

    Marcel Wouters:

    Nog 25 km naar Vezelay......en daar een belangrijke beslissing. De charme van de Morvan of gewoon rechtdoor naar beneden [e-1f609]


  • 04 Juli 2023 - 07:43

    Brenda:

    Hoi Alex,

    t blijft toch n bijzondere reis. Mooi dat je je ervaringen met ons deelt. En omdat ik visueel ben ingesteld zie ik je ook ontspannen lopen en genieten van de omgeving en de indrukken die je op doet.

    en t gaat ook zo snel…….

    mooie voortzetting vandaag [e-1f6b6][e-1f3fb][e-1f6b6][e-1f3fb][e-1f6b6][e-1f3fb]

    gr. Brenda


  • 04 Juli 2023 - 16:52

    Tineke Goossens:

    Hi alex al 849 km. Gelopen. Chapeau en nog eens chapeau. Prpbeer op de kaart jouw reis te volgen. Maar al die kleine plaatsjes staan er

    Iet op. VAndaag vond ik wel tonnere. Zou je de richting van een grote stad die in de buurt ligt willen aangeven? Dan is het makkelijker zoeken. Maar ja afgezien daarvan, ik genoet van je verslagen. Je moet onderdaad een boek van dit geheel maken. Ik lees en herlees we leven allemaal met je mee ook met je blaren!!!!!

    tineke goos


  • 05 Juli 2023 - 10:03

    Marco Vogels :

    Hoi Alex, op naar de 1000 hou vol ondanks de regen af en toe


  • 12 Juli 2023 - 01:23

    Cor Nijmeijer:

    Mooie verhalen en belevenissen weer Alex, bedankt en succes !!


  • 21 Augustus 2023 - 18:57

    Dogge:

    Hi Alex,

    ik zit bij de zusters in Troyes. Ik lees je bedankje in hun gouden boek.

    ik ben zelf op weg naar Santiago en kom ook uit Voorschoten. Ik ben op 25 juli vertrokken.

    hartelijke groet,

    Bernadette Dogge

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Sommeval

Alex

Actief sinds 18 Dec. 2016
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 43066

Voorgaande reizen:

01 Juni 2023 - 01 Oktober 2023

Op weg naar Spanje

12 Mei 2017 - 16 Juni 2017

Voettocht naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: