Mijn pensioen is begonnen! - Reisverslag uit Sant Joan de les Abadesses, Spanje van Alex Bouwman - WaarBenJij.nu Mijn pensioen is begonnen! - Reisverslag uit Sant Joan de les Abadesses, Spanje van Alex Bouwman - WaarBenJij.nu

Mijn pensioen is begonnen!

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

24 Januari 2024 | Spanje, Sant Joan de les Abadesses

Wat gaat de tijd toch snel, mijn laatste post is van al meer dan 5 weken geleden.

De ouders van boer Mel waren rond Kerst op bezoek. Ik heb dus hier stil Kerstfeest gevierd. Gelukkig begon de TOP2000 eerste Kerstdag, dus helemaal stil was het niet! Ik heb er gewone werkdagen van gemaakt. De stal moet elke dag schoongemaakt en met iets doen gaat het altijd beter. Broer Paul is eerste Kerstdag jarig, dus hem per Whatsapp gebeld en gefeliciteerd.

Voor de week rond nieuwjaar had ik een AirBnB gehuurd in Pontoise, in de buurt van het ouderlijk huis van Léa. Dit was meteen een test voor mijn Toyotaatje, ongeveer 1000km, mijn eerste grote afstand. Op het laatste moment heb ik een handsfree kunnen kopen en dat was maar goed ook, want om Parijs heen komen zonder audiovisuele hulp is erg lastig.

Omdat ik met de auto was, konden we ook een paar uitstapjes doen zonder afhankelijk te zijn van OV. Zo zijn we o.a. een dag naar Honfleur (Normandië) geweest.

De hele familie houdt van spelletjes doen, dus we hebben vaak Ticket to Ride Europe (en ook Wereld), Azul, Carcassonne en zo gespeeld, ook met ouders Olivier en Rachel en jongste dochter Camille. Vader Olivier gaf van tevoren al aan, dat hij zou verliezen en dat klopte ook.

Voor mijn verjaardag hebben Léa en ik als verjaardagscadeau geluncht in een restaurant met één Michelinster in Pontoise. Groter kan het contrast met werken en zelf eten koken op de boerderij bijna niet zijn, dacht ik nog. Het eten was natuurlijk perfect en zelfs ruim voldoende.

Het afscheid, zaterdagavond was erg hartelijk en ik hoorde later van Léa, dat haar moeder niet zo snel een omhelzing doet en dat beide ouders zeiden, dat ik altijd welkom ben.

De overgang naar weer terug op de boerderij was even wennen. Er was inmiddels weer een helper begonnen, Gabriel uit Columbia. Hij had heel aardig een linzengerecht voor mij op het fornuis achtergelaten.

Januari is een moeilijke maand voor mij. Livia is op 20 januari 2005 geboren en 5 dagen later overleden. De zaken goed regelen en goed voor mijzelf zorgen helpt dan. Dus ik aan de slag met die regelzaken. Omdat ik langer dan 4 maanden niet in Nederland ben geweest, krijg ik met het fenomeen te maken, dat ik € 2.20 per Gigabyte bij moet betalen. Dat loopt in de papieren, want op de boerderij is geen WiFi. De oplossing is een Spaanse Simkaart te kopen, maar daarvoor moet ik een certificaat van mijn Spaanse bank hebben. Die bankrekening had ik gelukkig al en dat certificaat is gelukt en met alle andere paperassen heb ik dus nu een tweede Simkaart voor mijn Data-gebruik geregeld.

Oh ja, mijn pensioen is per 1-1-2024 begonnen! Er verandert niet zoveel, want ik blijf gewoon werken voor kost en inwoning bij boer Mel, maar binnenkort krijg ik mijn eerste inkomsten sinds ruim een half jaar. Ik ben nog steeds bezig met de Seguridad Social (Spaanse Ziekenfonds) om bij hen verzekerd te geraken. Frustrerend, want bellen om te achterhalen hoe het ervoor staat, is erg lastig. Een bandje met keuzenummers ging mij veel te snel om het allemaal te begrijpen. Uiteindelijk is het mij gelukt een afspraak te krijgen met iemand in levenden lijve. In heel de provincie Girona, kon ik alleen in Puigcerda terecht, 70km verderop de bergen in, in de buurt van Andorra en de Franse grens. Die afspraak ging goed en nu is het wachten op een brief van het hoofdkantoor in Girona, waarmee ik naar de Guardia Civil kan gaan om een bewijs te krijgen dat ik een inwoner van Europa ben. Dat is het laatste papier wat ik nog nodig heb om de ziekenfondsaanvraag te doen.

Het heeft hier al een aantal weken ‘s nachts gevroren en dan is een werkende kachel wel prettig. In de keuken staat dus zo’n houtkachel, maar ik heb nog steeds problemen om die aan de praat te krijgen. Ook Gabriel lukt het vaak niet. Op de slaapkamer blijft het sowieso koud, maar dat vind ik niet zo’n probleem. Als de kachel niet lukt, dan ga ik maar vroeg naar bed, want die is tenminste warm.

Ondertussen botert het niet zo tussen Gabriel en mij. Botsende karakters zullen we maar zeggen. Voor mij scheelt het dan weer, dat de meeste helpers maar 2 à 3 weken blijven.

Het werken is al een tijdje hetzelfde. Uitdunnen van het stuk bos met een mechanische zaag en dan de takken opruimen. De stal schoonmaken is een terugkerende taak, waar ik altijd met plezier naar uitkijk. Vaak komt Mel dan een praatje maken over zijn plannen en vragen hoe mijn vrije dag was.

Die vrije dagen vul ik meestal met een mooie wandeling. De omgeving hier is prachtig en het wandelen zit nu echt in mijn bloed. Plannen voor april en later beginnen al te borrelen. In April komt Léa een weekje naar de boerderij. Daar kijk ik nu al naar uit. En daarna wil ik naar Nederland of eerst een stuk Camino lopen. Van Toulouse naar Puenta la Reina of van Salamanca naar Santiago de Compostella of van Pontoise naar Saint Jean Pied de Port (vanaf Parijs de vierde route door midden Frankrijk).

En gisteren heb ik mijn eerste pensioen gestort gekregen op mijn bankrekening! Nu is het dus echt. Ik weet waar ik het mee moet zien te redden. Voorlopig tenminste, want het volgende en ik hoop laatste regelding is Spaans belastingplichtige te worden. Dat kan als ik 183 dagen in een belastingjaar in Spanje verblijf. Dan hoef ik geen Nederlandse premie volksverzekering meer af te dragen.

Kortom, ik blijf waar ik zit en heb het hier nog steeds naar mijn zijn, ondanks een paar lastige randzaken. Het werken op een boerderij bevalt mij erg goed en ik ben blij dat ik deze gigantische stappen heb gezet.

Hoe ik mijn leven ga leiden, zeg vanaf volgend jaar? Ik denk dat het belangrijkste is, dat ik mijn hart blijf volgen. Mijn lichaam moet wel blijven meewerken natuurlijk. Ik wil graag meer van Spanje zien. Dat kan door ergens anders te gaan werken, maar Camino’s lopen en hier langere tijd in de Pyreneeën blijven bij boer Mel is ook een optie.


  • 24 Januari 2024 - 21:54

    Paul Bouwman :

    Hoi Alex,

    Wat een mooi verslag en foto's.

    Succes met de komende dagen gewenst.

    Fijn om te lezen dat de meeste dingen goed gaan.

    Hier gaat het goed en net als jij houden wij ook van twee keer per week een wandeling te maken.

    Geniet ervan.

    Groet Paul


  • 24 Januari 2024 - 22:20

    Cees Zwaal:

    Hoi Alex,

    Ik lees met enige regelmaat je verslagen en het is goed om te lezen dat je het naar je zin hebt. Je bent positief en dat helpt goed om verdere stappen te nemen. Het lijkt me best wel een gedoe om in een andere taal alle officiële dingen te regelen, Je doorstaat de winter ook goed dus dan heb je, wat het weer betreft, over een maandje het ergste gehad.

    Hopelijk heb je met je pensioen erbij nu voldoende middelen om naast je werk ook leuke dingen te blijven doen. Daar doen we het uiteindelijk voor.

    Succes maar weer en ik kijk uit naar je volgende verslag.

    Groet, Cees


  • 25 Januari 2024 - 14:51

    Frank Nodelijk:

    Hi Alex,

    inderdaad, de tijd vliegt, daar in Spanje, maar ook hier in Voorschoten.

    Wij verliezen hier medebewoners, en er komen weer nieuwe bij.

    Zo gaat dat (soms helaas).

    Goed te horen dat je pensioen door is, je bent dan ook niet helemaal afhankelijk

    van het, toch wel behoorlijk zware werk in de koude.

    1000 km. is behoorlijk voor zo'n kleine Auto, maar goed je hebt het gehaald.

    Ik hoop van harte dat je het naar de zin blijft houden daar in het mooie Spanje.

    Voorlopig blijven wij nog in het 'altijd gezellige' Voorschoten.

    Hou je goed daar op de boerderij.

    Bij deze, een hartelijke groet,

    Frank Nodelijk.


  • 25 Januari 2024 - 16:19

    Meetje Lavertu:

    Wat fijn weer wat telezen.

    En je bent bijna de klote maand januari voorbij dat zal altijd blijven een gebroken hart[e-1f49d]maar maak er iets goed van zet het om in iets moois denk daar eens overna[e-1f44a][e-1f60d]

    Topper je gaat lekker en schrijf af en toe nog wat [e-1f48b]

    Dikke knuf en tot snel [e-1f48b] meuqet


  • 05 Februari 2024 - 15:29

    Linda Andriesse:

    Hallo Alex, een nieuw fenomeen voor je om je gedachten zo mooi te noteren en met name de verdrietige. Je hebt dat denk ik heel lang allemaal voor je gehouden en dat maakte de keuze om een ander leven te leiden makkelijker denk ik. Ga door je bent op de goede weg. Groeten Lin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Sant Joan de les Abadesses

Alex

Actief sinds 18 Dec. 2016
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 43045

Voorgaande reizen:

01 Juni 2023 - 01 Oktober 2023

Op weg naar Spanje

12 Mei 2017 - 16 Juni 2017

Voettocht naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: