Bijna de grens over - Reisverslag uit IJzendijke, Nederland van Alex Bouwman - WaarBenJij.nu Bijna de grens over - Reisverslag uit IJzendijke, Nederland van Alex Bouwman - WaarBenJij.nu

Bijna de grens over

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

01 Juni 2023 | Nederland, IJzendijke

Vervolg van de route:

Maasland - 22km - Oostvoorne - 23,5km - Renesse - 32,5km - Veere - 34,3km - IJzendijke

De route die ik gekozen heb gaat langs de Zeeuwse kust. Het is heerlijk weer met een stevige verkoelende bries. De deltawerken zijn indrukwekkend, maar er over lopen is niet zo spannend. Veel asfalt en lange rechte stukken weg. De dorpen en stadjes zijn wel erg mooi.

En ook de Vrienden op de Fiets-adressen zijn elke keer weer verrassend.

In Oostvoorne zag ik een joekel van een huis en liep er voorbij. Even de huisnummers checken en weer terug, want het is 'm echt. Een aardige vrouw liet mij de kamer zien en de route om er te komen, als Alexandra en ik die avond terug zouden komen van het eten. Het ontbijt was fantastisch en als je wat wilde maken voor de lunch, wat op tafel staat mag op.

In Renesse wonen Frans en Sietske, 2 pensionados in een mooi huis met een riante tuin. Had ik nou gevraagd of ik mee kan eten? Nee dus, maar we eten macaroni en dan delen we het toch gewoon.

In Veere woont een man alleen. Hij heeft duidelijk haast, maar wil mij wel naar het centrum rijden voor avondeten. Hier kun je kibbeling kopen, zegt hij en rijdt weer verder. Ok, weer dat stuk lopen (1,5 km op crocs) moet kunnen. Na het ontbijt vraag ik wat de rekening is (mijn was was ook door Arie gedaan). Een tientje is ok, dat doe ik niet vaak, maar je hebt zo'n bijzonder verhaal. Mijn dag en mijn kijk op hem was op slag veranderd.

En nu kwam ik na 34.5 km, want ik verkeek mij er op dat het adres nog 6km verder lag dan IJzendijke, aan op mijn laatste adres in Nederland. Een grote kamer alleen voor mijzelf.

Ja, je mag mee-eten, maar we eten maar stoof met patat, zei Helga gisteren nog toen ik belde. Het was heerlijk eten en gezellig aan tafel, met een Spaanse rode wijn er bij (uit Chili).

De Belgische grens is in zicht als ik uit mijn kamer kijk.

Mijn lichaam is nog niet in het wandelritme gekomen. Ik was bewust rustigaan begonnen, met 24, 18, 20 en 23km, maar de laatste 2 dagen waren 32 en 34 km. Een blaar op de kleine teen van mijn rechter voet is een onaangename verrassing. Mijn benen hebben het zwaar te verduren en protesteren dan ook. Slapen gaat erg goed.


  • 31 Mei 2023 - 21:39

    Marcel:

    Dag Alex,

    dank voor je verslag…..enne voorzichtig met de te lange trajecten in het begin. Loop je in België ook langs de kust…..ik lees het wel.

    buen camino , Marcel


  • 01 Juni 2023 - 08:39

    Alexandra :

    Eh... ik zeg wat Marcel zegt. Rustig aan qua kilometers.

    Je bent een kanjer!

    Buen camino.


  • 01 Juni 2023 - 09:22

    Lysbeth:

    Wat een avontuur toch Alex, en ben blij dat je het bent aangegaan! Heb zelf mijn rechterbeen geblesseerd door paar weken geleden met verkeerde schoenen een te lange etappe toch te lopen. Ben ik een aantal weken zoet mee .... dus voorzichtig zijn!

    Veel succes gewenst, en wat heerlijk om zo vrij te zijn!


  • 01 Juni 2023 - 14:59

    Brenda:

    Hey Alex,

    wat n leuk verhaal weer. En wat n mooie slaaplocatie in Oostvoorne. Ik vind t wel leuk om te lezen dat je in IJzendijke hebt geslapen. Daar heb ik familie wonen.

    inmiddels zul je wel in Belgie zijn en ik wens je een mooie wandeldag toe. Hopelijk valt t mee met de blaren. En anders gewoon weer n glaasje wijn.

    buen camino [e-1f340][e-1f64f][e-1f3fb]


  • 01 Juni 2023 - 19:31

    JanH:

    Dank voor je verslag Alex! Goede en behouden reis! Succes!


  • 01 Juni 2023 - 20:50

    Marco Vogels:

    Hoi alex, wat een genot om mee te mogen genieten van je reis. Het is 1 groot avontuur, geniet ervan


  • 01 Juni 2023 - 21:48

    Paul :

    Hoi Alex,

    Nu niet overmoedig worden in het begin.

    In gedachten lopen we mee.

    Het Reuzengebergte in Tsjechië was ook iets te pittig voor ons.

    Je hebt wel gelijk perfect weer voor deze onderneming.

    De groeten aan onze Zuiderburen .

    Zet hem op broer.


  • 02 Juni 2023 - 07:35

    Marian.:

    Goede morgen Alex..

    Vandaag een week geleden dat je bent vertrokken...en inmiddels Nederland uit..

    Hopelijk gooit die blaar geen roet in het eten zeg.! Je hebt goed wandelweer?

    Leuk om je verslagen te lezen, veel succes.! [e-1f44b]


  • 03 Juni 2023 - 16:01

    Maud:

    Wat fijn dat je het zo treft met het weer, Alex! Die Vrienden op de Fiets is een geweldige uitvinding. Altijd weer een verrassing waar je terecht komt. Bestaat dat in België ook? Weet je wat een goede remedie is tegen blaren? Wandelwol. Wellicht ook verkrijgbaar bij onze zuiderburen. Ik wens je een plezierige voettocht met zo weinig mogelijk ongemakken!


  • 04 Juni 2023 - 20:10

    Frank Nodelijk:

    Beste Alex,

    inmiddels ben je alweer halverwege

    (denk ik zo) in het prachtige België, en zo langzamerhand zal je loop-ritme al een beetje op orde zijn. Je hebt voorlopig de regen achter je gelaten, en je kan de zon boven je hoofd zien schijnen. Lijkt me een prima start voor iemand die nog 'wat' km's voor de boeg heeft.

    Doe het rustig aan, je aankomst in Spanje, je doel, zal niet op een 'paar' dagen aankomen, denk ik zo.

    Ik zal je tot het eind van de rit gaan volgen.

    Zelf loop ik zo nu en dan naar het Dorp,

    ik voel me dan ook een soort AH-Pelgrim!

    Maar daar houdt het dan ook mee op.

    Groetjes bij deze,

    (van die rare muzikant)

    Frank Nodelijk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, IJzendijke

Alex

Actief sinds 18 Dec. 2016
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 43365

Voorgaande reizen:

01 Juni 2023 - 01 Oktober 2023

Op weg naar Spanje

12 Mei 2017 - 16 Juni 2017

Voettocht naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: