De Pyreneeën in zicht - Reisverslag uit Beyries, Frankrijk van Alex Bouwman - WaarBenJij.nu De Pyreneeën in zicht - Reisverslag uit Beyries, Frankrijk van Alex Bouwman - WaarBenJij.nu

De Pyreneeën in zicht

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

09 Augustus 2023 | Frankrijk, Beyries

Brannens - 35,5 km - Captieux - 24,8 km - Bourriot - 24,9 km - Bostens - 22km - Mont-de-Marsan - 22,7 km - Saint-Sever - 27,1 km - Beyries

Totaal gelopen: 1790,3 km

4-8

Het is al dagen hetzelfde weer, bewolkt in de ochtend, met soms regen en 's middags opklaringen. We vertrekken voor ons doen vroeg, omdat er 35,5 km op het programma staan. Léa heeft eerder in dit gebied gelopen. Het is een vlak gebied, vlak voor Les Landes, met veel pijnbomen en rechte paden. We komen door een bos, waar gewaarschuwd wordt voor jagen op duiven. Langwerpige bouwsels waarvan de functie mij ontgaat. Het brede pad door de bossen is erg saai. Het is verhard en de laatste kilometers zijn zwaar. We slapen in een Municipal Gîte. De sleutel moest vóór 16.30 opgehaalde worden bij de Mairie (gemeentehuis). Gelukkig is Jan vanmorgen nog vroeger vertrokken en verwelkomt ons, als wij tegen 18.00 uur aankomen. We doen meteen boodschappen bij de supermarkt. Er is zoals wel vaker rijst in het keukentje achtergelaten, dus met een lekkere saus en worstjes erbij is een makkelijke maaltijd zo gemaakt. We hebben rosé voor ons drieën gekocht. Jan heeft dat ook gedaan, dus we gaan licht beschonken naar (stapel)bed.

5-8

Vandaag is het plan apart van elkaar te lopen. Nadat we bij de boulangerie ons ontbijt kopen, laat ik Léa vertrekken. Ik doe mijn dagelijkse Duolingoles Spaans en ga dus een 10 minuten later op pad. Deze keer is de rechte weg meer een bospad, met een paar flauwe bochten. Léa wacht op mij en we lunchen samen in de schaduw van een boom aan een asfaltweg, gelukkig met weinig verkeer. De overnachting is deze keer in een bijzondere plek, in een verbouwde kerk. Een hospitalero verwelkomt ons. Het altaarstuk is in oude staat teruggebracht en heeft nog dezelfde functie. André is een gepensioneerde it-er, die 2 weken lang deze gîte runt. Hij kookt een heerlijke maaltijd voor ons. Wel apart, eten in deze gezegende omgeving.

6-8

Na het ontbijt, die bijna stil verloopt, worden we uitgeluid bij ons vertrek. Na een paar kilometer zien we een kapel aangegeven. Het is de Chapelle de Lugaut. Elke 1e zondag van Augustus wordt er een braderie op de open plek ervoor georganiseerd en laten wij nu juist vandaag daar langs lopen. De braderie wordt nu nog opgebouwd, maar we krijgen wel een rondleing door de bijzondere kapel. Er zijn bijzondere fresco's en we krijgen uitleg erover in het Engels. Je ziet bijvoorbeeld niet het kindje jezus in de armen van Maria afgebeeld, maar Maria die op een bed ligt met jezus in de stal, meer de oriëntaalse zienswijze. De gîte is in de buurt van de snelweg in een bos. We vrezen het lawaai, maar dat wordt redelijk door de bomen gedempt. Het is een donativo herberg, waar de sleutel in een boxje ligt. Het is erg goed verzorgd, koud water en 2 biertjes in de koelkast, een goed gevulde keuken met voorraadjes eten en koffie en thee. Er is zelfs een wasmachine. Helaas komt de hospitalero niet.

7-8

Het volgende stadje is Mont-de-Marsan, waar weinig overgebleven is van de eeuwen ervoor. Het is een korte wandeldag en we komen net op tijd aan om nog een lunch te kunnen doen op een terrasje in de schaduw. De gîte is een voormalig badhuis. De sleutel halen we bij een Aziatische supermarkt even verderop. Bij de Office du Tourisme halen we een kaart voor een rondwandeling. We hadden het er al een tijdje over om een keer naar de film te gaan, om Oppenheimer te zien. Deze draait vandaag om 20.00 uur! We zullen een keer vroeg moeten eten, we zagen een sushi afhaalrestaurant onderweg en we hebben nog een paar spullen in de rugzak. We moeten ons haasten. De film kost maar € 5,90 p.p. omdat het maandag is. Léa kijkt mij verbaasd aan, als ik vertel gewend te zijn aan een pauze tijdens een film. Nu zitten we ruim 3 uur, maar we redden het zonder in slaap te vallen. We vinden beiden, dat zijn voorgeschiedenis te weinig aan bod komt, maar dat het een goede film is.

8-8

Deze wandeldag eindigt in Saint-Sever, het volgende stadje op de route. We vertrekken zonder te ontbijten en als we de stad uit lopen is er een goede boulangerie, waar we ook onze lunch kopen. Onderweg is er namelijk geen winkel te bekennen. Saint-Sever is een leuk stadje, waar we een toeristisch rondje lopen met een kaart van het Office du Tourisme. De abdij hoort tot het Unesco werelderfgoed. We doen een avond uit eten bij de pizzeria.

9-8

Omdat het vanmiddag 35°C zal worden, vertrekken we relatief vroeg. Om 08.00 uur doen we een snel ontbijt bij de boulangerie om de hoek. In Hagetmau zijn we op tijd om brood te kopen voor de lunch en voor bij de volgende slaapplek in Beyries, een klein dorpje. Vandaag gebruik ik in de middag mijn parasol, om niet de hele tijd de zon op mijn petje te krijgen. Er zijn een paar pittige klimmen op het eind, dus we komen uitgeput aan. François, die er gisteren ook was, is er al. De refuge heeft een keuken met voorraadjes om eten te kunnen maken. Daarom moesten we zelf brood meenemen. De bedden worden gescheiden van de rest van de zaal door een gordijn.

Voor vrijdag 11-8 heb ik een trein naar Toulouse geboekt en voor de terugreis een blablacar rit geregeld. Léa zal doorlopen naar Saint-Jean-Pied-de-Port en ik zal stoppen in Orthez en haar zondag weer in SJPdP ontmoeten. We willen een route van 5 dagen naar Irún lopen en dan verder gaan met de Camino del Norte. Ik wil in Toulouse mijn Caminovriendin Virginie bezoeken.


  • 09 Augustus 2023 - 19:24

    Lysbeth Beels:

    Wow Alex, je bent inmiddels een geroutineerde caminoloper! Wat gezellig zo lang al het contact met Lea. Leuk dat jullie de Norte gaan lopen vanaf Irun! Lijkt me veel leuker dan de Frances. Ik heb het ook een week gedaan vanaf San Sebastiaan. Spanje komt in zicht! Loop ze!

    Hartelijke groet,

    Lysbeth


  • 09 Augustus 2023 - 19:25

    Carine Pottes :

    Merci om ons weer wat nieuws te brengen!

    Het beste in Toulouse.


  • 09 Augustus 2023 - 19:29

    Marcel Wouters:

    Goed plan Alex, de Norte Ius wel zwaarder en met minder horeca maar zeker veel mooier en rustiger. En soms is een duik in zee ook heerlijk voor geest en lichaam ! Succes en wederom...bon camino !

    Marcel


  • 09 Augustus 2023 - 20:38

    Irene:

    Ja, goede film, vond ik ook. Maar heb je die dus Engels gesproken met Franse ondertitels bekeken? Best een klusje om dan 3 uur lang alles te volgen! Bon voyage verder nog Alex!

    Irene


  • 10 Augustus 2023 - 12:07

    Cor Nijmeijer:

    Hoi Alex, mooie verhalen weer, bedankt!

    Pas op met de extreme hitte, die hier in Spanje is. Komende dagen hier in Ayamonte 40 - 43 graden. Maar dat soort temperaturen zag ik ook in noord Spanje, dan zal waar jij nu loopt ook heet zijn ! Succes!!

    Cor


  • 10 Augustus 2023 - 17:49

    Jacques:

    Hallo Alex. Ik ben blij om te zien dat je camino (heel) goed gaat. Elke keer als ik je lees, krijg ik zin om weer op het goede spoor te komen. Buen camino.

  • 12 Augustus 2023 - 10:10

    Alice:

    Mooi om je verslag weer te lezen en foto's te zien.

    En je hebt het al over Irun en de Norte gaan lopen.

    Jeetje, Spanje, je bent er bijna, ongelooflijk!!!!

    Buen Camino Alex


  • 14 Augustus 2023 - 08:40

    Linda Andriesse:

    Hallo Alex, ik lees graag je verslagen. Zo interessant. Les Landes ken ik zo goed uit mijn kindertijd. We gingen er vanaf 1963 naartoe op vakantie naar het Lac de Leon. Irun klinkt mij heel bekend in de oren. Daar vertelde mijn vader altijd over, hij was Engelandvaarder geweest in de oorlog en heeft zelf de vluchtroute Belgie, Frankrijk, Spanje gedaan. Ik lees graag weer meer van je! Groet Lin[e-1f600]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Beyries

Alex

Actief sinds 18 Dec. 2016
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 43172

Voorgaande reizen:

01 Juni 2023 - 01 Oktober 2023

Op weg naar Spanje

12 Mei 2017 - 16 Juni 2017

Voettocht naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: