Dag 10 van Grañon naar Tosantos, 20.5km - Reisverslag uit Tosantos, Spanje van Alex Bouwman - WaarBenJij.nu Dag 10 van Grañon naar Tosantos, 20.5km - Reisverslag uit Tosantos, Spanje van Alex Bouwman - WaarBenJij.nu

Dag 10 van Grañon naar Tosantos, 20.5km

Door: AlexB

Blijf op de hoogte en volg Alex

22 Mei 2017 | Spanje, Tosantos

Gisteren was het mijn taak, met 3 anderen, om voor 70 mensen aardappelen te schillen en in blokjes te snijden voor de groentensoep. Later moesten de tafels uitgeklapt worden en de tafel klaar gemaakt. Tussen de gerechten door doen we een voorstelrondje, maar na 8 personen moeten we de namen op volgorde opnoemen, dan weer 8 namen en 16 namen opnoemen. Bij de volgende tafel opnieuw beginnen.
Brigitte, Duitse, van de staf is jarig vandaag, dus wordt aan elk land gevraagd “happy birthday to you” te zingen in hun taal. Ik ben de enige Nederlander en omdat ik de Nederlandse versie niet ken, zing ik “Er is er één jarig…..”. Na afloop samen afruimen en afwassen. Als iedereen klaar is kun je vrijwillig binnendoor naar de kerk lopen. Daar doen we gebed, waarna iedereen iets kan zeggen of niet ( ik niet). Normaal gesproken krijg je dan de pelgrimsstempel, maar hier niet. De stempel is iedereen omhelzen. Vooruit dan maar.
Vannacht is mijn beste nacht tot nu toe. Ik slaap tot 6.00 uur! Dan mag je pas beginnen met opstaan.
Er was voor vandaag 50% kans op regen voorspeld, maar het is gewoon (te) mooi weer.
Ingola is ongeduldig en vertrekt als eerste. Maria en Ariana besluiten na een paar kilometer met de bus verder te gaan. Om de 4km is er een dorpje en bij de vierde zie ik Ingola zitten en even later komt Anton ook aanlopen. We sms-en en mailen naar elkaar, zodat we weten wie wat inkoopt en om 13.15 uur komen we aan bij Casa Parroqual Hospital de Peregrinos San Francisco de Asis Dit is weer donativo, met gezamenlijk eten en dit ook samen voorbereiden.
We krijgen allen een plekje in een slaapzaal met 9 matjes. Ariane heeft na een half uur de pasta klaar, die we in de tuin eten. De hospitalero komt ons tijdens het eten vertellen dat we eerst de kookspullen moeten schoonmaken. Na het eten doe ik een wasje in koud water. Er is in het dorp verder niets open, maar om 15.30 uur is er thee en koffie in de eetzaal.

  • 22 Mei 2017 - 18:33

    Annette:

    Hoi Alex, klinkt allemaal alsof jullie het heel gezellig hebben. Fijn dat je goed kon slapen. Ik ken dat ook wel van de bergen. Slaapzalen met 20 personen en om 04:00 uur in de ochtend de eerste 'stoer doener' die op de Gletscher willen beginnen met plastic zakjes te 'ritselen'.

    Ik zie dat je de laatste 3 dagen nog geen reacties hebt gekregen - dat ligt beslist aan het mooie weer!
    Heb zelf in het weekend gewandeld en gisteren de hele dag aan zee in de zon gelegen- lekker, joh!

    Verder een goede reis en jij neemt zeker niet de bus, toch!

    Groet en alle goeds,

    Annette

  • 22 Mei 2017 - 22:03

    Herman Boon:

    Zet hem op Alex !

    Blijf er een mooie tocht en avontuur van maken Alex !

    Gods zegen !

    Hartelijke groet, Herman

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alex

Actief sinds 18 Dec. 2016
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 43077

Voorgaande reizen:

01 Juni 2023 - 01 Oktober 2023

Op weg naar Spanje

12 Mei 2017 - 16 Juni 2017

Voettocht naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: