België tot aan Gent en bezoek aan Pascale - Reisverslag uit Gent, België van Alex Bouwman - WaarBenJij.nu België tot aan Gent en bezoek aan Pascale - Reisverslag uit Gent, België van Alex Bouwman - WaarBenJij.nu

België tot aan Gent en bezoek aan Pascale

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

05 Juni 2023 | België, Gent

IJzendijke - 23,0km - Lembeke - 15,7km - Vierhoute - 18km - Gent - Brussel - Gent

Het pad België in gaat toepasselijk over kasseien, tenminste daar lijkt het op. Het gaat door uitgestrekt boerenland, met zo af en toe omgeploegde stukken.

In Lembeke gebruik ik voor het eerst mijn tentje op Camping Malpertuus. De mensen zijn zo aardig hier. De inschrijflijst voor de wasmachine is vol, dus vraag ik Inge of we de wasmachine kunnen delen. Geef maar hier, dan doe ik het voor u. Ik kom het morgen wel langsbrengen. De volgende ochtend krijg ik het in mijn tas aangereikt. "ik hoop dat u het netjes geplooid vindt", zegt zij lachend.

In Vierhoute heb ik een Vrienden op de Fiets adres geregeld bij Erna en dochter Amber. Moeder werkt bij jeugdzorg en Amber doet haar bachelor journelastiek. Heel gezellig bij het avondeten en aan de ontbijttafel. De nieuwe grasmachine moet nog in elkaar gezet en ik ben blij dat ik heb kunnen meehelpen. Ik had nogal moeite om een volgend adres te regelen. "Je kunt altijd hier weer terug komen morgen".

Op mijn GPX-route vond ik een Don Boscohuis aan de rand van Gent. De overste van het huis vroeg door om zeker te weten of ik wel een pelgrim was. Er wonen een 13-tal gepensioneerde paters en missionarissen. Ik kan pas na 19.00 uur terecht, dus ik kijk rond in Gent. Om 21.00 uur is er een borrel en zit ik het middelpunt van het gesprek. Vooral vragen van 93-jarige Jeff zijn interessant. Het is natuurlijk geen echte bedevaart wat ik aan het doen ben, word gevraagd. Het ontbijt gaat erg snel. Dat zijn de paters nog gewend van de periode van het lesgeven.

Ik heb nu toch wel aardig last van de blaren op mijn rechter teen. Als ik ergens stop, is het vervolgens 10 minuten totdat mijn teen geen pijn meer doet. Gelukkig heb ik een geplande pauze. Ik heb namelijk met Pascale (v) aafgesproken. Ik ken haar van mijn camino in 2019 en zij is een keer bij mij op bezoek geweest en nu was het een perfecte gelegenheid om haar en haar zoontje Gaël te bezoeken. Pascale zingt in een koor en er is 's middags een concert in Brussel. Dus eerst in Brussel koffie en lunchen, met tijd om bij te praten.In de zaal heb ik een mooie plek op de eerste rij en ik heb genoten van de muziek en zang, vooral toen Pascale in een trio voorzong, door koor en muziek begeleid. Daarna haalden we Gaël, nog geen 2,5 maand oud, op bij haar ouders. Wat een leuk ventje is hij, met zijn aanstekelijke lach.

De volgende dag met de auto naar Louvain-la-neuve. Daar deden we heerlijk ontspannen een koffie en even verderop een lunch. Na een rondje om het meer is het al weer tijd om terug te gaan. Wat een voorbereidingen en organisatietalent vergt het om met de kleine op pad te gaan. En wat een liefde en geduld heeft Pascale voor haar Gaël. Zo mooi om te zien.

Ik heb een camping aan de rand van Gent kunnen regelen voor de volgende overnachting, dus was het om 18.13 uur weer met de trein terug.


  • 05 Juni 2023 - 22:10

    Hemerik:

    Hoi Alex.

    Wat een leuke belevenissen. Merk dat jij je heel goed hebt voorbereid. Ik lees graag nog veel meer. Goede reis.


  • 05 Juni 2023 - 22:38

    Irene:

    Leuk Alex, om te lezen over deze ontmoetingen! Wat een aandoenlijke foto van de pater in dat Don Bosco huis.


  • 06 Juni 2023 - 00:16

    Pascale:

    What a pleasure it was to welcome you [e-2764]️[e-263a]️

    I still feel, as the first day I met you, that a you have a deep soul, and are such a generous, clever and kind person. Thank you for your loveliness towards my son and I. [e-1f64f] It's an honor for me to know you and to be able to exchange thoughts with you about life.

    Buen camino my dear friend [e-1f60a] Gaël and I will follow your adventures closely, and know that you can come back or call me for help anytime [e-1f917]


  • 06 Juni 2023 - 10:58

    Lysbeth:

    Heel mooi om te lezen Alex! Wat gaat het goed [e-1f60a] Voelt nog steeds zo goed dat je gegaan bent. Geweldig hoe je openstaat voor wat er op je pad komt en je ervan kan genieten. Een voorspoedig vervolg gewenst! Bon Camino! [e-1f44d][e-1f340][e-1f64f]


  • 07 Juni 2023 - 14:59

    Cor Nijmeijer:

    Hoi Alex, ik heb je reisverslagen inmiddels ook gevonden [e-1f600]. Een mooi avontuur, waarin je veel leuke ontmoetingen met mooie mensen hebt! Eerst de onbekende reis,met een nu nog onbekende bestemming in Spanje.

    Zoals ik je al vertelde, doet het me denken aan mijn avontuur, mijn voornemen om me in Portugal te vestigen, waar ik niemand kende en geen Portugees sprak. En zie hoe mijn leven er nu uitziet...

    Bon Voyage!

    Groetjes Cor


  • 07 Juni 2023 - 17:44

    Cor Nijmeijer:

    Wel een klein verschil,, ik ben er niet lopend heen gegaan en ik had er al een huisje gekocht [e-1f602]


  • 08 Juni 2023 - 12:49

    :

    Mooi om te lezen dat het zo goed gaat Alex! Ik ben benieuwd naar meer :)

    Groetjes,

    Mees

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: België, Gent

Alex

Actief sinds 18 Dec. 2016
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 43043

Voorgaande reizen:

01 Juni 2023 - 01 Oktober 2023

Op weg naar Spanje

12 Mei 2017 - 16 Juni 2017

Voettocht naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: