Vezelay en Nevers - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Alex Bouwman - WaarBenJij.nu Vezelay en Nevers - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Alex Bouwman - WaarBenJij.nu

Vezelay en Nevers

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

08 Juli 2023 | Frankrijk, Nevers

Accolay - 28,4 km - Vezelay - 28 km - Anthien - 32,4 km - Saint-Révérien - 33,2 km - Guérigny - 16,3 km - Nevers

Totaal gelopen 987,3 km

3-7

Van de buren die er met hun camper staan, krijg ik de benodigdheden om een slasaus te maken. Een gezonde maaltijd. Jacques komt bij mij zitten aan de picknicktafel. Het is zijn laatste overnachting in zijn tent, want morgen komt zijn vrouw hem ophalen in Vezelay. We drinken er samen een fles rode wijn op.

4-7

Eerst had ik het plan om kort voor Vezelay te overnachten om daar zo een lange dag te hebben, maar ik word vroeg wakker en besluit er in één keer naartoe te lopen. Het is zwaar vandaag, met 's morgens bewolking en een beetje regen en een route met enige klimmetjes en afdelingen. Vooral de laatste klim naar de heuvel waar Vezelay op ligt is pittig, ook omdat het inmiddels warm geworden is. Boven gekomen, haal ik binnen meteen mijn stempel. De basiliek ligt het hoogst. Er gaat één hoofdstraat naar beneden. Er zijn best veel toeristen en schoolgroepen, die er rondlopen. Ik koop een paar ansichtkaarten die ik beneden in het dorp op de post kan doen. Vanavond slaap ik in een kerkelijke slaapplek, die donativo is. Wel lastig, dat het 2 verdiepingen omhoog is. Mannen en vrouwen slapen hier apart. Veel winkels zijn al om 17.00 dicht. Het restaurant vind ik te duur, dus ga ik voor de pizza uit de automaat.

5-7

Er zijn veel pelgrims die vanuit Vezelay beginnen met hun Camino. Gisteren heb ik besloten, dat ik vanuit Vezelay niet via Le Puy en Velay ga lopen, maar rechtstreeks naar de Pyreneeën. Na ongeveer 25km is er een gîte, die gerund wordt door Huberta en Arno. Dat is het plan voor vandaag. Om 07.00 uur is er een gebed en daarna een pelgrimszegen. We mogen naar voren komen en krijgen een kaartje en een hangertje mee. Daarna ontbijt met maar liefst 6 pelgrims. Beneden in het dorp is er een marktje, waar ik een baguette en een droge worst koop. Vandaag loop ik op met Lea, 26 jaar, Française. Het is haar eerste dag, van haar derde pilgrimstocht. Onderweg komen we Jonathan en Louis, twee studenten medicijnen, tegen. We lopen samen naar de gîte, best een zware wandeling met een paar klimmetjes. Het is een weekje vaker bewolkt geweest, maar het zal de komende dagen steeds warmer worden. We worden verwelkomt door Huberta en na een verfrissing worden we rondgeleid door het mooie, grote huis, een voormalig klooster. Ik mag mijn was bij de was van vandaag doen en hang alles op in de tuin. Het eten is geweldig. Er zijn 2 nichtjes op bezoek en met 2 Duitse pelgrims zijn we met elf personen. We doen een voorstelronde en een moment van stilte voordat we aan de maaltijd beginnen. Voor een aantal is dit de eerste overnachting, waarbij deze standaard niet meer gehaald zal worden, een hoogtepunt meteen in het begin. Democratisch wordt besloten, dat het gezamenlijk ontbijt om 07.00 zal zijn.

6-7

Dit is meer een Nederlands ontbijt. Er is wel de gebruikelijke confiture, maar ook anijspoeder, hagelslag, appelstroop en bruin brood. Vandaag wil ik alleen lopen, mijn eigen tempo. Ik vertrek als laatste, na een goed afscheid van Huberta en Arno. Ik krijg een opschrijfboekje mee, om toch weer iets van een dagboek bij te houden. Vlak voor Corbigny haal ik de 3 weer bij. We weten nu dat het winkeltje bij de gîte municipal in Saint Révérein open zal zijn. We bekijken de kerk, doen een koffie op een terras en doen elk onze inkopen voor de lunch. Ik ga als eerste op pad en kom laat in de middag aan. De man van de winkel heeft 20 jaar in Griekenland gewerkt, dus ik kan mijn Grieks van mijn vakantieliefdeavontuur van 40 jaar geleden, ophalen. De anderen, Jonathan en Louis, een stel en Lea en Mathias zijn er een uurtje later. We kopen pasta, tomaten en tomatensaus en een cornetto voor toetje in het winkeltje. We krijgen een rondleing door het Romaanse kerkje door de beheerder van de gîte, het voormalige postkantoor. Jan, een gepensioneerde Nederlander vertelt gepassioneerd over de kerk, helaas voor mij in het Frans. We eten gezellig in de tuin van de gîte.

7-7

Om 06.30 ga ik er al uit. We krijgen pas om 07.30 uur koffie, maar ik wil even alleen zijn om te kijken wat ik nu verder wil gaan doen. Ik vind de groep best leuk, maar moet ook wennen aan de dynamiek. Ook vandaag loop ik alleen. Na 500m kom ik er achter, dat ik mijn wandelstokken heb laten staan. Er dreigt onweer vanuit het zuiden en na een half uur moet de rugzakponcho een uurtje aan. Daarna wordt het snel warmer. Om 15.00 is het zo warm, dat mijn water snel opraakt. Ik zie beweging in een oud huisje aan het spoor en kan mijn fles daar weer vullen. Louis heeft last van blaren, dus ik zal er veel eerder zijn dan de rest. Ik stel daarom voor, dat ik boodschappen doe voor het avondeten. Zo komt er ook weer eens iets van groente op tafel. Als ik uitgeput aankom, zit er al een pelgrim. Het is Marieke, die daar verse gemberthee zit te drinken. Zij wil graag mee-eten, dus ik loop naar de Intermarché 10 minuten verderop. Het zal pasta, met gehakt en groente, met een salade, een toetje en witte en rode wijn worden. De anderen zijn er pas om 19.30. Marieke heeft vooral gekookt en samen hebben we alles gesneden. Het is een feestmaal na zo'n zware dag. Louis en Jonathan slapen in hun tent en Marieke, Mathias, Lea en ik slapen in een kleine kamer met 2 losse bedden en een stapelbed.

8-7

Mathias gaat al om 06.30 uur op pad en Marieke een uurtje later. Omdat wij nog moeten betalen en dit pas na 09.00 kan doen we rustigaan. Ook vandaag is het erg warm. Gelukkig hoeven we maar 16 km te lopen. Louis en Jonathan slapen in een goedkoop hotel. Lea en ik hebben elk een prima kamer tegen pelgrimstarief (€25,85) in Espace Bernadette (van Lourdes), een voormalig klooster.


  • 08 Juli 2023 - 19:24

    Meetje :

    Super gaaf .

    Blijf genieten en vooral voor ons schrijven .

    [e-1f44a][e-1f48b]


  • 08 Juli 2023 - 21:02

    Irene:

    Ha Alex, wat ben je al ver! Je zal wel heel veel kerken van binnen gezien hebben. Ik probeer dan altijd een thema te volgen. Bijv. de afbeelding van het Laatste Avondmaal of de sculpturen aan het ingangsportaal. Volgens mij zal er ook wel eens een st jacobsschelp afgebeeld zijn. Maar goed, dat zijn zo wat zaken die je doet als kunsthistoricus. Jij hebt vaak andere dingen aan je hoofd, wat basaler ...


  • 09 Juli 2023 - 10:53

    Carine Pottes :

    Ben altijd weer blij, als ik zie dat er een mailtje is...en vlgde keer zal je de kaap van de 1000 bereikt hebben. [e-1f917][e-1f44b]


  • 09 Juli 2023 - 11:30

    Elsbeth :

    Hey Alex,

    Mooie verhalen man! Ik lees ze met plezier. En bijna 1000km…..heel knap!


  • 10 Juli 2023 - 16:00

    Brenda:

    Hey Alex,

    wat n mooi verslag weer. En mooi om te lezen dat je zulke leuke mensen onderweg tegen komt en met wie je in de avond aan tafel zit om te eten en om verhalen te delen. Ook kan ik me goed voorstellen dat het fijn is om met andere pelgrims de dagroute te lopen maar ook dat het wel weer mooi kan zijn om een stukje camino alleen te gaan lopen. Soms is het gewoon fijn om alleen te zijn en om te genieten van al het moois om je heen en dit op je te laten inwerken.

    Mooie ontdekkingsreis verder.

    Hoever is het nog naar de Spaanse grens?

    Buen viaje :-)


  • 10 Juli 2023 - 17:16

    Jacques:

    Hallo Alex,

    Ik ben blij om van je te horen. Ik zie dat je de weg naar Nevers hebt gekozen zonder door Le puy en velay te gaan. Het wordt mijn pad volgend jaar. Ik zie ook dat je, zoals verwacht, nu meer pelgrims tegenkomt dan op de heenweg voor Vezelay.

    Ik zou de rest van je reis met veel plezier en aandacht lezen.

    Het was een genoegen om een ​​deel van deze reis met jullie te delen.

    Buen Camino.

    Jacques


  • 12 Juli 2023 - 01:35

    Cor Nijmeijer:

    Alex, de verhalenverteller!! Mooi, opnieuw. Je maakt zoveel bijzondere dingen mee, .Dit zijn avonturen waar je je hele leven op terug zult kijken Alex, uniek. Zet , m straks, de Pyreneeën


  • 12 Juli 2023 - 09:09

    Alice:

    Sigue tu Camino y experimenta todo lo que se te presente.

    Buen Camino.


  • 16 Juli 2023 - 21:26

    Maud:

    Wat een mooi reisverslag weer, Alex! Voorzien van leuke foto's waarop je er ontspannen en gelukkig uitziet. Het wandelen doet je kennelijk goed. Houden zo!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Nevers

Alex

Actief sinds 18 Dec. 2016
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 43080

Voorgaande reizen:

01 Juni 2023 - 01 Oktober 2023

Op weg naar Spanje

12 Mei 2017 - 16 Juni 2017

Voettocht naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: