Verder naar het Zuiden - Reisverslag uit Brannens, Frankrijk van Alex Bouwman - WaarBenJij.nu Verder naar het Zuiden - Reisverslag uit Brannens, Frankrijk van Alex Bouwman - WaarBenJij.nu

Verder naar het Zuiden

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

03 Augustus 2023 | Frankrijk, Brannens

Thiviers - 20,0 km - Sorges - 23,3 km - Périgueux - 23 km - Saint-Astier - 28,8 km - Mussidan - 35,7 km - Port Saint-Foy - 24 km - Pellegrue - 28 km - La Réole - 21 km - Brannens

Totaal gelopen: 1652,3 km

27-7

Alweer een korte etappe. Léa heeft lang moeten rondbellen, voordat zij een slaapplek had gevonden. De enige optie was een hotelkamer, voor €36,- per persoon. Op het begin na, was het vooral wandelen op onverharde paden, dus weer een goede wandeldag. Het hotel is erg goed, met zwembad en sauna, maar daar gaan wij niet voor. Er is ook geen winkel of een ander restaurant, dus eten we een pelgrimsmenu in het dure hotel. Helaas is het terras vol (of pelgrimvrij), dus zitten we binnen, terwijl het heerlijk weer is vanavond.

28-7

Het ontbijt is geweldig! Muesli, noten en gedroogd fruit, naast het brood met kaas en ham. We willen vroeg in Périgueux aankomen en vertrekken zo snel mogelijk. Het is bewolkt, zonder regen, dus ideaal wandelweer (alweer). Ook de route is vooral over onverharde wegen. Alleen de laatste 4km zijn bebouwd. Périgueux is een leuke stad met een mooi oud centrum en het is er gezellig. We eten er onze lunch in de buurt van een terras en nemen er dan een koffie en een Italiaans ijs. We voelen ons al toeristen. We brengen de spullen naar de municipal gîte. Er zijn 3 kamers met 2 of 3 eenpersoonsbedden. Zo hebben we een kamer voor onszelf. We brengen een bezoek aan de kathedraal en lopen door de gezellige straatjes. Na een gezamelijk hapje met 4 andere pelgrims in de gîte, waar een Italiaan en Française (een camino-stel) de boel runnen, gaan Léa en ik de stad weer in. We willen Foie Gras proberen en als het kan truffels. Hier is deze streek namelijk bekend om. Een menu van €25,- is onze limiet, hadden we besloten en laat dat nu de prijs zijn op het terras van een pleintje. Er wordt salsa gedanst aan een zijde van het plein, erg leuk om te zien.

29-7

Om 08.00 uur is er gezamenlijk ontbijt. Het regent dan, maar om 09.00 zal het opklaren. Het is 5km wandelen om Périgueux en suburbs uit te komen. Daarna is het vooral bos. Het is drukkend warm, het zweet gutst van mijn lijf. Onderweg spreken even met een man, die zijn groentetuin aan het bijhouden is. Ik krijg een meloen mee van hem, zo'n fijn camino-moment. Met Eric (Fransman) en Jan (uit Blokker) zullen we een grote tent delen in Saint-Astier op een camping. Er zijn geen kussens en beddenhoezen. We betalen 16 euro voor de overnachting maar de extra spullen kosten maar liefst 15 euro extra. Wel een beetje winstbejag. In Saint-Astier is er "bandas", lokale muziek (Baskische blazers). Het is erg gezellig met een stuk of 8 blaas- en drumorkesten. Er zijn tentjes met eten en drank en de bandjes verplaatsen zich door het dorp. Wat een geluk, dat dit feest juist vandaag is.

30-7

Omdat er onderweg geen winkels zijn, kopen we brood bij de boulangerie, ook voor de lunch en doen we ons ontbijt op een zitje. Omdat het weer prima is en de route afwissend, is het een goede wandeldag. Wel hebben we in de bossen last van vliegen en muskieten. Wanneer mijn water bijna op is zie ik op een balkon een echtpaar bezig aan hun lunch. Als ik om water vraag, worden we al snel binnen gevraagd. Léa krijgt het restant van de pasta en ik krijg een omelet aangeboden. Een uur later gaan we voldaan weer op pad. Ontzettend aardig deze gastvrijheid, weer zo'n camino-moment. Deze keer overnachten we in een gîte met 3 kamers met 2 of 4 bedden. We zijn weer met ons vieren. Léa en ik delen de grootste kamer. Er is een pizzeria in de buurt, dus wat we eten is snel beslist.

31-7

Vandaag een pittige wandeling van 35 km. Er zitten een paar stevige klimmetjes en afdalingen bij. Ook nu zijn er geen winkels onderweg. We kopen daarom onze lunch en ontbijt bij een boulangerie. Even verderop is een muurtje waar we de croissants en zo opeten. Onderweg is er veel asfalt. Gelukkig zijn er niet zoveel auto's op de weg. Elke keer als er een auto komt, zegt één van ons "voiture" en voegen we links of rechts in op de berm. We komen pas om 18.15 uur aan. De host is niet echt aardig tegen ons (Jan is er ook weer bij). Later concluderen we, dat zijn vrouw misschien niet meer leeft en hij zelf niet geschikt is om pelgrims te ontvangen. We eten buiten onze maaltijd. Later komt de man langs voor het geld en de stempels. De sfeer wordt grimmig, als de man zegt, dat Léa haar mond moet houden over missend handzeep, te weinig brood, een volle afvalbak, geen koud water in de koelkast en een lauwe douch. Jammer dat het zo is gelopen, maar morgen is er weer een dag.

1-8

Na het ontbijt eerst naar de Intermarché voor onze lunch. Vandaag een kortere wandeling, 23 km. Léa kan gisteren moeilijk loslaten. Zij belt rond om het te melden bij de associatie van de Vezelay route. Na een slechte nachtrust en de inspanningen van gisteren voelen de benen vermoeid aan. We verheugen ons op de klassieke muziek, die te horen zal zijn in het dorp waar wij zullen overnachten (met Jan). We zijn vrij laat in Pellegrue en lopen samen naar de Intermarché. Daar is ook een wasautomaat, waar we de was van 3 personen kunnen wassen en drogen. Er is muziek tegenover ons, maar €20,- is ons te duur. Met het raam open genieten we er ook van. We eten chips vooraf, een pasta maaltijd uit de microwave en een blik rijstepap na, een pelgrimmaaltijd. Een fles Bordeaux van de regio er bij.

2-8

Jan vertrekt als eerste. Na het ontbijt op een bankje bij de kerk, gaat Léa als eerste op pad. Even een tijdje alleen lopen. Rond lunchtijd is Léa in gesprek geraakt met een aardige vrouw. Er is bezoek uit Normandië, maar als ik er aan kom lopen, worden we binnen genodigd om onze lunch binnen te eten. Het regent namelijk al een tijdje. We eten onze eigen spullen, maar krijgen ook hertenpaté op brood, een fruitsalade van eigen bramen, pruimen en perzikken en ook koekjes gebakken door de kinderen aangeboden. Helaas regent het later weer. De schoenen zijn helemaal nat. De jeugdherberg is snel gevonden. Het is een modern ingericht huis, de €30,- voor logies en ontbijt zeker waard. Léa heeft het weer moeilijk met het vinden van een slaaplek voor ons drieën, maar het lukt. Jan eet volgens de Nederlandse tijden. Ik ben langzamerhand gewend om later te eten. Een crêperie en een pizzaria zijn open vanavond, dus de keus is snel gemaakt, pizza hebben we vaak genoeg gehad.

3-8

Vandaag een korte etappe, dus het alarm gaat pas om 08.00 uur af. Het ontbijt is een verdieping lager. Er zijn nog een Frans stel dat fietst richting Toulouse en een jong Spaans stel, dat de route de andere kant op loopt. Zoals al meer dan een week, is het 's morgens bewolkt. Tegen 12.00 zien we een welkom voor pelgrims. We lopen door de boomgaard naar een huis en worden gevraagd voor de koffie en of ik meloen wil. Soms is het donativo, dus geef wat je het waard vindt, maar deze mensen doen het voor hun plezier. De abdij, waar we slapen is 5 km uit de route, langs een drukke weg. We krijgen ook een korte bui over ons heen. De regenkleding hadden we net te laat aan. De slaapplek is prima, elk een moderne kamer. Vanavond samen eten, 15 personen, waaronder een paar Ukraïense gezinnen.

• 03 Augustus 2023 - 21:40

Elsbeth :

Wow Alex! Ruim 1.600km, wat een afstand. Lijkt me best fijn om je een tijd alleen bezig te hoeven houden met lopen, eten regelen, eten, slaapplaats zoeken, slapen en af en toe wassen…Ik vergeet vast wat :-)

Geniet! Ik volg jouw verhaal met plezier.

Groetjes, Elsbeth

• 03 Augustus 2023 - 22:12

Carine Pottes :

Blij om weer iets te kunnen lezen! Ik had deze morgen het idee dat het precies lang geleden was en we waren wat ongerust, maar het gaat juist goed heb ik de indruk....dag, na dag zoveel km, chapeau!

´t beste en tot volgend relaas.

Luc en Carine

• 04 Augustus 2023 - 20:03

Alice:

Je gaat als een speer zo te lezen. Mooi om te lezen Alex. Je gaat te snel om elkaar te kunnen ontmoeten, wat ik al verwacht had. Mijn reis tocht start 10 september in Bilbao.

Enjoy!

liefs Alice

• 05 Augustus 2023 - 13:51

Jacqueline :

• 07 Augustus 2023 - 09:18

Linda Andriesse:

Met plezier lees ik je verslagen Alex. Mooi dat inspiratie zoveel vormen kent!

• 07 Augustus 2023 - 11:58

Paul:

Hoi wandelbroer,

fijn om weer wat van je te vernemen.

Wat gaat het jullie goed af.

Een op de zeven dagen een tegenslag met een logiesaanbieder.... mooie balans.

Weinig regen en toch mooi wandelweer. Het gaat echt lekker daar.

Wat een verschillen qua accommodaties. het lijkt mij ook wel een hele onderneming om elke keer wat geschikts te vinden.

Gisteren had ik nog een gesprek met Cor, die weer in Zuid-Spanje zit.

40 graden zonder airco. Best warm.

We hebben het kort nog over je gehad. Die lange wandeling en die leuke verhalen, mooi om daar deelgenoot van te zijn.

Als je nog een wielrenner tegenkomt, kun je met trots zeggen, dat je ook een Nederlander bent. Net als v/d Poel onze kersverse wereldkampioen.

Veel wandelplezier gewenst vanuit een zeiknat Nederland.