Mooie streek - Reisverslag uit Saint-Léonard-de-Noblat, Frankrijk van Alex Bouwman - WaarBenJij.nu Mooie streek - Reisverslag uit Saint-Léonard-de-Noblat, Frankrijk van Alex Bouwman - WaarBenJij.nu

Mooie streek

Door: Alex

21 Juli 2023 | Frankrijk, Saint-Léonard-de-Noblat

Cluis - 27,2 km - Éguzon-Chantôme - 35,8km - La Souterraine - 22,0 km - Bénévent-l'Abbaye - 30,5 km - Les Billanges - 21,0 km - Saint-Léonard-de-Noblat

Totaal gelopen: 1323,3 km

17-7

We kunnen ons ontbijt bij de boulangerie even verderop halen. Een bankje om dit op te eten is zo gevonden. Gisteren hadden we nog boodschappen gedaan voor vandaag, want onderweg zal er niets open zijn, het is maandag. In Gargilesse, een toeristisch dorp, eten we onze lunch op een pleintje. Léa moet altijd lachen als ik tussen de middag mijn baguette in de jam doop, dat is alleen voor het ontbijt. Als we een koffie op het terras willen, worden we geweigerd, het is lunchtijd. Dat is voor mij de eerste keer, maar we accepteren het gelaten. De omgeving wordt ruiger. De rivier La Creuse komt op ons pad. Het gaat een tijdje steil omhoog en naar beneden. Het wordt 's middags weer warm, 32°C. We kunnen de sleutel van de gîte bij de Office de Tourisme ophalen. Er zijn 4 slaapplaatsen, maar wij zijn de enigen. We doen boodschappen bij een grote supermarkt. We maken het gezellig met de tafel in het midden en eten een goede maaltijd.

18-7

Léa regelt de overnachtingen en voor vandaag ging dat erg moeizaam. Daardoor hebben geen andere keus dan 35km te lopen, naar La Souteraine. Het is een mooie wandeling, weer langs La Creuse in het begin, dus met veel steile stukken. In het dorp halverwege is er een epicerie. De baas maakt 2 koffie en we kunnen op het gazon in de schaduw zitten. Voor het eerst gebruik ik mijn paraplu als parasol, zo warm is het. Met meezingen op jaren 80 muziek weten we het vol te houden. De band met Léa is sterk geworden. Ondanks ons leeftijdsverschil hebben we een gelijkwaardige caminovriendschap opgebouwd. We hebben het vaak over de dingen die ons in het leven bezighouden. We komen pas om 19.15 aan in de gîte. Daar zijn al 2 pelgrims, Fransprekende mannen. De jongste van de twee, Tom, loopt de Camino nu terug naar het noorden. Hij is al maanden onderweg met zijn accordeon. Het avondeten is geweldig. Vooral de kip in gelei, net een toetje, vond ik erg lekker.

19-7

Na de zware wandeldag gisteren hebben we voor vandaag een kortere etappe en ook een relatief makkelijke wandeling. Het blijft mooi, zo door de velden en bossen te lopen, met zo af en toe een dorpje en een kerkje. In elke kerk die open is, doet Léa haar Onze Vader en Heilige Maria. We hebben hotel geboekt in Bénévent-l'Abbaye, tegen pelgrimsprijs, €40,- half pension, elk een kamer. We doen een toeristisch rondje door het stadje. Er zijn een aantal toeristen in het hotel. Wij krijgen een tafeltje apart van de rest.

20-7

Gelukkig is het hier niet zo warm als in andere delen van Frankrijk. De route is erg mooi. In de Mjam Mjam dodo van Léa is er een rood stuk van 4km. Het steigen en dalen valt gelukkig mee. Er is vandaag weinig asfalt en er zijn mooie bospaden en het is lichtbewolkt en 25°C, perfekt wandelweer. De gîte is een oud groot langwerpig huis. Als we aankomen zien we een vrouw met een kapmes bezig in de tuin. Het is de 71-jarige kunstenares Françoise, die het huis met kunst veel sfeer heeft ingericht. De 93-jarige moeder is er ook. Wij zijn de enige pelgrims. We eten een goedgevulde spaghetti met wentelteefjes na. De moeder heeft hersenletsel opgelopen. Léa helpt er voor te zorgen, dat zij genoeg eet. Françoise heeft dyslexie van tijd en ruimte en komt soms chaotisch over. Na het eten zingt zij een prachtig lied met gitaar. De moeder woont nu in Limoges en wordt door haar dochter weggebracht, dus we hebben het rijk voor onszelf.

21-7

Het huishouden in de gîte laat best te wensen over. Na het ontbijt, dat we zelf bij elkaar mochten zoeken, moet de afwas gedaan. Al weer een mooie wandeling, al 3 op een rij! Het weer zit hier ook mee, half bewolkt, maar geen regen en maar 25°C. We hebben een herberg in het stadje Saint-Léonard-de-Noblat. Dat is maar 20km wandelen. We vertrekken pas om 09.30. In een restaurant, dat eigenlijk nog niet open is, kunnen we een belegde baguette kopen voor onderweg. We doen de lunch op een bergweide. Heerlijk lunchen in de natuur. In het stadje is onlangs de Tour de France door gekomen. Daar zijn de sporen nog van te zien. Foto's, versieringen en beschilderde muren, met vooral Raymond Poulidor, de grootvader van Matthieu van de Poel. In de Office de Tourisme komen we 4 andere pelgrims tegen, die in onze gîte slapen. Zij stellen voor samen te koken en te eten.

• 22 Juli 2023 - 10:45

Jacqueline:

Weer een mooi verslag en nu gelukkig niet te warm hoop dat het zo blijft voor jullie.gisteravond lekker geborreld er Komen steeds nieuwe bij dis gezellig.Groetjes.J

• 22 Juli 2023 - 19:58

Alice :

Klinkt goed vriend! Zoals je vertelt zie ik voor me hoe je reis verloopt. Kan niet geloven dat je al zover in Frankrijk bent!

Buen Camino. Geniet!

• 23 Juli 2023 - 09:42

Leuk dat je met paarden gaat werken! Ik ben er mee op gegroeid dus kijk uit naar de foto's hiervan. Verder weer alleen op pad? Of weer met de groep. Geniet ze. Helene

• 24 Juli 2023 - 13:59

Paul:

[e-1f60e] Dat is weer een prettig verslag.

Hier zijn de hete dagen voorbij en we zaten aan jouw Camino te denken.

"Hij krijgt het toch niet te warm om te lopen?"

door de regelmatige verslagen van je, zijn we goed op de hoogte en gerustgesteld.

mooie foto's trouwens.

wat leuk dat je elke keer weer verschillende mensen tegenkomt.

gisteren het einde van de tour gezien en moest nog aan je denken.

leuk om dan terug te lezen dat je de sporen nog terug kon zien.

houd moed en stevige tred.