Werk gevonden - Reisverslag uit Abadín, Spanje van Alex Bouwman - WaarBenJij.nu Werk gevonden - Reisverslag uit Abadín, Spanje van Alex Bouwman - WaarBenJij.nu

Werk gevonden

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

11 September 2023 | Spanje, Abadín

Cadavedo - 33,6 km - Piñera - 32,1 km - Serantes - 36,6 km - Vilanova de Lourenzá - 27,3 km - Abadín

Totaal gelopen : 2612,4 km

8-9

Om 06.15 word ik wakker en ik ga er maar uit, met mijn mobiellampje aan. Nog niet alle was is droog, dus dat wordt onderweg met een veiligheidsspeld de natte kleren aan mijn rugzak hangen. De zon brandt zo fel, dat ik voor het eerst sinds Frankrijk mij weer eens insmeer. Ik kom Gregor tegen bij een bankje. Een vrouw komt perziken en peren langsbrengen, zo aardig en lekker! Gregor heeft gisteren ook afscheid genomen van een Française, die hij in Vezelay heeft ontmoet. Ook zij gaat terug naar Parijs. Toeval bestaat niet? We lopen een uurtje samen op. Het havenstadje Luarca ziet er erg mooi uit van boven. Ik koop er boodschappen voor mijn lunch. Aan de zijkant van een schooltje eet ik mijn lunch op een bank. Er wordt gerepeteerd door een koor en mijn lunch wordt begeleid door mooi Spaanse gezang. De 3 Nederlandse broers komen voorbij lopen. Hen had ik al een tijdje niet gezien. De herberg is in een voormalig schooltje. De hospitalero zal later komen. Het is een feestdag hier in Asturias en daardoor duurt het tot 21.00 uur totdat het eten er is. De hospitalero is een druktemaker en bluffer, niet passend in zo'n omgeving. Ondertussen ben ik druk bezig met een plek te vinden om te werken. Het onweert de hele avond.

9-9

Via HelpX heb ik met een boer in de buurt van Andorra contact gehad en nu word ik midden in de nacht wakker met vragen die ik vanmiddag aan hem wil stellen. Ik ga er maar uit om mijn mobiel te pakken en val weer in slaap als ik klaar ben met mijn lijstje. Om 08.00 uur vertrek ik. Er is net een fikse bui overgetrokken en het klaart weer op. Ik heb nog een half uurtje de paraplu nodig. De route is vrij vlak en gaat vooral over asfalt. Ik besluit meer kilometers te maken en reserveer bij een mooie plek, voor maar €20,- inclusief ontbijt. Je kunt er koken en de was laten doen. Het is wel 1,7 km van de route af. Om 15.45 bel ik met Mel, de boer, die 20 koeien en een kaasmakerij heeft. We hebben een goed gesprek. Zijn Engels is erg goed. We komen overeen, dat ik 20 september kan beginnen, wat iets mag uit"lopen". Hij heeft het liefst, dat ik langere tijd blijf, dus dat komt goed uit. Het is gelukt, ik heb werk tegen kost en inwoning gevonden! Om dit kracht bij te zetten, begint het plots keihard te regenen. Gelukkig was ik net een dorp binnengelopen en kan ik bij een benzinepomp schuilen. Het is nog 5km naar de slaapplek. Deze is nog mooier dan verwacht. Ik heb de hele slaapzaal voor mijzelf. Wat een ruimte! Verder mag ik de ruime keuken en woonkamer gebruiken en een film kijken op Netflix. Ik bel met broer Paul om mijn koffer met kleren uit te zoeken. Mijn wandelkleding voldoet natuurlijk niet. Het leek mij wel praktisch om met klompen rond te banjeren op de boerderij. Die moeten nog gekocht en dan doen Paul en Andrea de koffer per koerier mij toekomen.

10-9

Om 07.30 ben ik zonder alarm klaar om te ontbijten. Er ligt een briefje op het aanrecht, dat er eieren, sap, fruit, melk en zo in de koelkast te vinden is. Voor koffie het appraat aanzetten. Ik maak een gebakken ei, gebruik 4 toasts, maak 2x muesli met melk en eet een kiwi en een banaan. Van Nathan (Austaliër) krijg ik nog een cakeje mee, voor onderweg. Ik vertel hem over Wwoof, Workaway en Helpx. Nathan heeft soms hulp nodig met zijn surfschool. Nathan had een herberg in Sante aangeraden, maar daar moet je voor 14.00 uur zijn, dat red ik niet. Op de hoofdroute zijn 2 herbergen gesloten en er is een hotelletje volgeboekt. Hierdoor moet ik kiezen tussen 15 km en 35 km. Margaretha van GoSantiago.nl zal 16 september met haar groep ook in Santiago aankomen en als ik 35km loop, zou ik haar even kunnen zien. Na 9km loop ik over een brug naar Ribadeo en zo Galicia binnen! Vanaf nu is er bij elke afslag een paaltje met pijl en ook de afstand tot Santiago de Compostela. Na 2 stevige klimmen en afdalingen kom ik om 18.00 uur aan bij de herberg. Het is donativo, zonder ontbijt of avondeten. In het dorp neem ik een pelgrimsmenu (€12,-), spaghetti en een stuk varkensvlees met patat en sla met een koffie toe en een glas wijn er bij. Een licht regenbui op de weg terug naar de herberg.

11-9

Er is hier dus geen ontbijt, dus ga ik even verderop voor een croissant, pan chocolat en een café con leche (met melk). Ik realiseer me dat ik geen donativo heb betaald, dus ik loop even terug. Na 9 km glooiend groen landschap kom ik aan in Mondoñeda. In het centrum is er een cafeetje open en daar doe ik mijn tweede ontbijt, met uitzicht op de kathedraal. Ik wil in de kathedraal, maar de entree van €4,- staat mij tegen. Ik wil mij even bezinnen en om daar voor te moeten betalen vind ik niet kloppen. Tot mij herberg is het nu gestaag omhoog, erg zwaar. Gelukkig is het vandaag "maar" 26 km. Om 15.30 kom ik aan bij de herberg. Deze is iets duurder dan gemiddeld, maar de voorzieningen zijn perfekt. Ik slaap misschien wel alleen op mijn kamer met 4 stapelbedden. Voor €15,- is er een menu pelegrino vanavond. Dat lijkt mij wel zo gemakkelijk.


  • 12 September 2023 - 09:05

    Carine Pottes :

    Nog altijd even blij om je boeiende tocht mee te volgen.


  • 14 September 2023 - 09:39

    Maud:

    Wat geweldig dat je al werk hebt gevonden, Alex! Proficiat!


  • 01 Oktober 2023 - 21:33

    Cor Nijmeijer:

    Het isnu 1 oktober als ik dit lees, dus dan ben je al als boer begonnen! Mooi dat je iets gevonden hebt wat je mooi lijkt!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Abadín

Alex

Actief sinds 18 Dec. 2016
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 43242

Voorgaande reizen:

01 Juni 2023 - 01 Oktober 2023

Op weg naar Spanje

12 Mei 2017 - 16 Juni 2017

Voettocht naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: